Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu
Koronawirus - informacje

 

Strona główna » Wydarzenia » Pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej coraz bliżej realizacji

Port Gdańsk zacieśnia współpracę z portami na Ukrainie
13.10.2020

Łukasz Greinke na liście nazwisk z największym wpływem na gospodarkę
02.10.2020

Pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej coraz bliżej realizacji
23.09.2020

Port Gdańsk mówi "sprawdzam"
18.09.2020

Pierwszy wycieczkowiec w tym sezonie w Porcie Gdańsk
10.09.2020

Port Gdańsk z nagrodą "Orła Rzeczpospolitej"
29.08.2020

Umowa Politechniki Gdańskiej z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk
14.08.2020

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej coraz bliżej realizacji

23.09.2020

Przedstawiciele GAZ-SYSTEM, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali list intencyjny dotyczący współpracy przy postawieniu terminalu regazyfikacyjnego FSRU w Porcie Gdańsk.

Dokument określa rolę każdej ze stron przy realizacji programu budowy pływającego terminalu LNG typu FSRU. Obejmuje on również listę przedsięwzięć niezbędnych do jego realizacji. List intencyjny stanowi podstawę do zawarcia odrębnego porozumienia, które określi zasady współpracy i jej zakres pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami.

- Cieszymy się, że Gaz-System wybrał nasz port, jako najlepszą lokalizację do budowy terminala. Będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby przeładunków w porcie, jak również otworzy zupełnie nową grupę ładunkową, jaką jest skroplony gaz ziemny. To duża szansa także dla podmiotów z regionu, które będą mogły korzystać z tego surowca za pośrednictwem naszego portu, wykorzystując go do własnych procesów. Jego największą zaletą jest wydajność, gdyż z 1 m3 płynnego LNG, po regazyfikacji otrzymujemy 600 m3 produktu w postaci gazowej. Nasza wspólna inwestycja - gdyż uczestniczy w niej nie tylko Port ale i Gaz System oraz gdyński Urząd Morski zwiększa niezależność energetyczną naszego kraju. Należy także dodać, iż w naszym regionie od 2014 roku tego typu jednostkę regazyfikacyjną o nazwie "Independence" z powodzeniem wykorzystują Litwini w Porcie Kłajpeda - mówi Łukasz Greinke - prezes Portu Gdańsk.

- Budowa pływającego terminala LNG na wodach Zatoki Gdańskiej dyskutowana była od długiego czasu. Uwzględnia się ją również w planach zagospodarowania przestrzennego wód Portu Gdańsk, które obecnie są procedowane przez Urząd Morski w Gdyni. Obiekty hydrotechniczne, na przykład aktualnie modernizowane i nowobudowane przez nas falochrony osłonowe w Porcie Północnym, oprócz funkcji ściśle związanych z bezpieczeństwem żeglugi, ułatwią również realizację planowanego przedsięwzięcia - powiedział kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.




O pływającym terminalu FSRU

Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w postaci LNG (ang. Liquid Natural Gas). Statek będzie umiejscowiony w Zatoce Gdańskiej. Aktualnie trwa proces badania rynku i analizy parametrów biznesowych dla funkcjonowania planowanej inwestycji. Na obecnym etapie GAZ-SYSTEM założył postawienie w porcie jednostki o przepustowości 4,5 mld m3 rocznie.

Budowa Terminalu FSRU jako nowego punktu wejścia do krajowego systemu przesyłowego jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na gaz ziemny. Dzięki temu zwiększą się możliwości importowe gazu na polski rynek. To umożliwi rozwój rynku LNG w naszej części Europy, a także wpłynie na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Umiejscowienie jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej zwiększy znaczenie tej części wybrzeża na gospodarczej mapie Bałtyku m.in. poprzez możliwość bezpośredniego bunkrowania czyli tankowania statków LNG. Dostęp do niskoemisyjnego paliwa gazowego dla floty morskiej będzie miało korzystny wpływ na środowisko naturalne.

Budowa Terminalu FSRU została wpisana w 2020 r. na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest - PCI) w sektorze energetycznym. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE.




Kontakt dla mediów:
Anna Drozd
Rzecznik prasowy Portu Gdańsk
anna.drozd@portgdansk.pl
tel: +48 727 064 605

 

 
Cofnij