Port Gdańsk i DORACO podpisali umowę na przebudowę Nabrzeża Wiślanego

Port Gdańsk i Korporacja Budowlana DORACO zawarli w dniu 7 lipca 2025 r. w siedzibie ZMPG S.A. umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji w Porcie Wewnętrznym – kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego. Całkowity koszt inwestycji wynosi 351 milionów złotych brutto, a zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku.
Umowa została podpisana przez przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – prezes Dorotę Pyć oraz wiceprezesa ds. finansowych i bezpieczeństwa Alana Aleksandrowicza, a także przedstawicieli DORACO – prezes zarządu Angelikę Cieślowską i wiceprezesa zarządu Jacka Kamińskiego.
– Tego typu inwestycje są bardzo potrzebne, uzasadnione i jako rząd będziemy wspierać wszelkiego rodzaju inicjatywy, które będą zwiększać potencjał polskich portów morskich – powiedział obecny podczas spotkania Arkadiusz Marchewka, Wiceminister Infrastruktury – Trzymam mocno kciuki za wykonawców i liczę na to, że za tych kilkanaście miesięcy będziemy mogli już zobaczyć efekty prac, by port w Gdańsku mógł odnotować jeszcze większe przeładunki. Mamy dane za pierwsze półrocze – jest dobrze, w kontenerach jest jeszcze lepiej i jestem przekonany, że tego rodzaju inwestycje pozwolą jeszcze ten potencjał zwiększyć.
Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawę bezpieczeństwa jego użytkowników i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej oraz kolejowo-drogowej. Pozwoli to m.in. na obsługę w Porcie Wewnętrznym nowoczesnych statków o nośności do 100 tys. ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m.
– Budujemy odporność Portu Gdańsk poprzez inwestycje. To nasza odpowiedź na dynamiczne otoczenie gospodarcze, zmieniające się potrzeby partnerów i konieczność przystosowania się do wymogów nowoczesnej logistyki. Modernizacja Nabrzeża Wiślanego to przykład inwestycji, która nie tylko zwiększa efektywność przeładunkową i efektywność logistyczną operacji portowych, ale także przygotowuje naszą infrastrukturę pod zastosowanie zielonych technologii. To strategiczny kierunek, który wzmacnia naszą pozycję jako nowoczesnego węzła transportowego na Morzu Bałtyckim i w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Przemyślany harmonogram
W ramach inwestycji realizowane będą 3 zadania:
I – Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk;
II – Przebudowa układu drogowo-kolejowego dla obiektów do magazynowania i konfekcjonowania cukru przy Nabrzeżu Wiślanym ul. Chodackiego w Porcie Gdańskim;
III – Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic: Chodackiego, Handlowej i Starowiślnej.
Zadanie pierwsze, tj. Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk; jest częścią większego projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”, współfinansowanego w 85 proc. ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). Projekt ten obejmuje kompleksową przebudowę w sumie niemal 2 km nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, w ramach którego już rozpoczęła się przebudowa trzech nabrzeży: Rudowego III, Bytomskiego i Węglowego. Teraz czas na remont kluczowego dla Portu Wewnętrznego Nabrzeża Wiślanego, przy którym operują spółki: Port Gdański Eksploatacja, Krajowa Grupa Spożywcza (Terminal Cukrowy) i Speed.
Realizacja pierwszego zadania rozpocznie się już w lipcu tego roku. Będzie ono polegało na kompleksowej rozbudowie konstrukcji Nabrzeża Wiślanego o długości około 920 m w celu zwiększenia możliwości obsługi statków o wyższym tonażu. Po modernizacji na nabrzeżu będą mogły być obsługiwane dalekomorskie jednostki pływające o nośności 35 tys. i 100 tys. ton. Projekt zakłada też pogłębienie dna przy nabrzeżu do głębokości technicznej 12,0 m. Projektowana konstrukcja nabrzeża umożliwi poruszanie się po nim nowoczesnego sprzętu portowego obsługującego przeładunki, w tym żurawi samojezdnych. Ponadto DORACO wykona: nawierzchnię i oświetlenie nabrzeża, sieci wodociągowo-kanalizacyjne, montaż urządzeń odbojowych i cumowniczych, szyn poddźwigowych, a także układu torów kolejowych. Generalny wykonawca zadba również o wykonanie gniazd do zasilania żurawi przeładunkowych.
Kolejnym zadaniem DORACO będzie przebudowa układu drogowo-kolejowego do obsługi transportu cukru przy Nabrzeżu Wiślanym, przy ul. Chodackiego. Realizacja uniwersalnego terminalu portowego umożliwi rozładunek m.in. specjalistycznych kontenerów z cukrem przywożonych na platformach kolejowych, magazynowanie i przeładunek cukru oraz pakowanie go na terenie bazy, a następnie załadunek statków konwencjonalnych oraz jednostek specjalistycznych typu BIBO. Ten etap obejmie również budowę i montaż wyposażenia trafostacji, która zapewni odpowiednie zasilanie dla infrastruktury portowej oraz budowę, zaprogramowanie i uruchomienie wag portowych, gwarantujących precyzyjne pomiary i efektywność procesów logistycznych. Istotnym elementem robót będzie także budowa nowego układu kolejowego z przejazdami i elementami sterowania ruchem.
Trzeci etap prac projektowych dotyczy przebudowy układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic Chodackiego, Handlowego i Starowiślnej. Celem tego zadnia jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników portu i wydajności przeładunków poprzez dostosowanie parametrów ulic do wymagań technicznych, m.in. przewidywanych obciążeń. DORACO zbuduje również wartownię portową, przebuduje sieć gazową, a także opracuje i wdroży docelową organizację ruchu dla całego układu drogowo-kolejowego.
DORACO zadba o ciągłość działania portu podczas modernizacji i kwestie środowiskowe
W ramach inwestycji generalny wykonawca zapewni sprawną realizację robót w podziale na etapy, gwarantując niezakłócony ciąg przeładunków oraz składowania materiałów na placach magazynowych w rejonie Nabrzeża Wiślanego.
Na etapie prac przygotowawczych wykonawca sprawdzi teren pod kątem występowania obiektów ferromagnetycznych, dzięki czemu zmitygowane zostanie ryzyko prowadzenia prac, a niewybuchy i niewypały z czasów II wojny światowej zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość inwestycji będzie również prowadzona pod nadzorem archeologicznym oraz zgodnie z decyzją środowiskową i najwyższymi standardami ochrony środowiska.
– Od dziś tętno zespołu DORACO zaczyna bić w rytmie harmonogramu prac modernizacji Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk. Złożone dziś na umowie podpisy potwierdzają, że polski zespół ekspertów jest gotowy do realizacji tak złożonej inwestycji hydrotechnicznej, która tłoczyć będzie do polskiego krwioobiegu nowe możliwości handlowe i logistyczne, a także pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo naszego kraju, w tym to żywnościowe – podsumowuje Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO. – Inwestycje hydrotechniczne w polskich portach są nam szczególnie bliskie. Kontrakt na Nabrzeże Wiślane pozwoli w pełni wykorzystać potencjał ekspercki, który budujemy w DORACO w obszarze hydrotechniki od ponad 30 lat, a dodatkowo po raz kolejny podniesiemy nasze krajowe know-how w tym sektorze i damy pracę lokalnym podmiotom. Oddamy do użytku nabrzeże, które nie tylko skutecznie odpowie na dzisiejsze potrzeby, ale także wyznaczy kurs na przyszłość polskiej gospodarki morskiej w perspektywie kolejnych kilkudziesięciu lat.