

Z dniem 1 lipca 2025 roku w Porcie Gdańsk działalność rozpoczęło nowoczesne Centrum Operacyjne, powstałe na bazie dotychczasowego Ośrodka Ratownictwa. To kluczowy element zarządzania operacyjnego i bezpieczeństwa na terenie portu – działający 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Centrum integruje zadania związane z bezpieczeństwem, koordynacją działań służb operacyjnych i reagowaniem kryzysowym. Pełni funkcję głównego ośrodka zarządzania informacją i wsparcia decyzyjnego – zarówno w sytuacjach nagłych, jak i podczas codziennej eksploatacji portu.
Główne zadania Centrum Operacyjnego:
- bieżąca analiza sytuacji operacyjnej w porcie oraz monitorowanie zagrożeń,
- koordynacja pracy służb wewnętrznych i współpraca z zewnętrznymi służbami państwowymi (m.in. Policją, Państwową Strażą Pożarną, Strażą Graniczną, Kapitanatem Portu, Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego i Rządowym Centrum Bezpieczeństwa),
- zarządzanie informacją o incydentach i zagrożeniach dla życia, zdrowia, środowiska lub infrastruktury,
- natychmiastowe podejmowanie działań interwencyjnych i przekazywanie meldunków,
- wsparcie operacji związanych z przeładunkiem materiałów niebezpiecznych oraz pracami pożarowo niebezpiecznymi,
- nadzór nad systemami bezpieczeństwa fizycznego i technicznego,
- utrzymanie stałej łączności operacyjnej i monitorowanie stanu gotowości portowych służb ochrony i ratownictwa.
Centrum Operacyjne jest również platformą współpracy ze wszystkimi podmiotami działającymi na terenie portu – armatorami, operatorami terminali, służbami państwowymi i społecznością lokalną. To centrum dowodzenia nowej generacji, które czyni Port Gdańsk jeszcze bezpieczniejszym, bardziej odpornym i sprawnie zarządzanym w każdej sytuacji.
Całodobowy kontakt do Centrum Operacyjnego:
e-mail: centrum.operacyjne@portgdansk.pl
tel.: +48 58 737 99 16
kom.: +48 514 232 684