sygnet

Nowy rozdział w historii Portu Północnego – rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Rusza budowa nowego, szóstego stanowiska przeładunkowego w Naftoporcie. To kolejny krok w rozwoju infrastruktury największego polskiego portu morskiego. Inwestycja nie tylko zwiększy potencjał przeładunkowy terminalu, ale przede wszystkim wzmocni bezpieczeństwo energetyczne i gospodarcze Polski.

Naftoport, spółka, należąca do Grupy Kapitałowej PERN S.A., wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk przystępują do budowy nowego stanowiska przeładunkowego „W”. Właśnie podpisano umowę z generalnym wykonawcą inwestycji – firmą DORACO.  To nowy rozdział w historii polskiej infrastruktury naftowej.

Bezpieczeństwo i przyszłość Polski

Naftoport stanowi kluczowy element krajowej infrastruktury energetycznej, umożliwiający import oraz eksport ropy naftowej i produktów ropopochodnych drogą morską. Zaopatruje on rafinerie w Gdańsku i Płocku oraz obsługuje tranzyt do krajów Europy Środkowej. Jego rozbudowa o kolejne stanowisko przeładunkowe to projekt o znaczeniu znacznie wykraczającym poza ramy lokalnej inwestycji. To przedsięwzięcie, które łączy rozwój gospodarczy z bezpieczeństwem narodowym. W dobie globalnych napięć i zmian na rynku surowców energetycznych Polska konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję jako państwo niezależne w zakresie dostaw ropy i paliw.

Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, wiceminister w resorcie energii Wojciech Wrochna, podczas konferencji związanej z podpisaniem umowy (13 listopada), podkreślił, że rozbudowa Naftoportu jest inwestycją niezwykle potrzebną i strategiczną.

– Terminal, który już dziś stanowi kluczowy element infrastruktury energetycznej kraju, zwiększy swoje możliwości przeładunkowe. Tych dodatkowych zdolności potrzebujemy, szczególnie w kontekście wydarzeń sprzed trzech lat – wojny w Ukrainie i odcięcia dostaw surowców ze wschodu. Dywersyfikacja źródeł dostaw i uniezależnianie się od szantażu energetycznego to kierunek, który konsekwentnie realizujemy. Ta inwestycja w istotny sposób zwiększy naszą odporność i pozwoli budować nowy, bardziej stabilny oraz bezpieczny system energetyczny – niezależny od rosyjskich surowców – przekonywał wiceminister. – Jako pełnomocnik rządu odpowiadam za inwestycje o znaczeniu strategicznym, zwiększające bezpieczeństwo energetyczne państwa – i właśnie taka jest ta inwestycja. Dzięki niej nasze bezpieczeństwo wzrośnie, infrastruktura stanie się bardziej odporna, a możliwości przeładunku ropy – większe. To wszystko przekłada się na codzienne poczucie bezpieczeństwa obywateli. Choć rzadko o tym myślimy, kiedy podjeżdżamy na stację benzynową, każdy z nas chce mieć pewność, że paliwo będzie zawsze dostępne i w stabilnej cenie. Dzisiejsza inwestycja może nie być widoczna z perspektywy zwykłego kierowcy, ale ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia w Polsce bezpiecznego i niezawodnego dostępu do paliw i ropy w najbliższych latach. W ten sposób zwiększamy bezpieczeństwo każdego obywatela.

Obecny na wydarzeniu wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zwrócił uwagę na rosnącą rolę portów w zapewnianiu bezpieczeństwa Polski.

Ta inwestycja jest tego najlepszym przykładem. Realizujemy działania, które wzmacniają nasze bezpieczeństwo, ponieważ siła i znaczenie Bałtyku w kontekście bezpieczeństwa energetycznego stale rosną. Polska staje się hubem energetycznym na Bałtyku. Jeśli spojrzymy na to, co dzieje się w rejonie Zatoki Gdańskiej, widzimy bardzo znaczące projekty o kolosalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego. Oprócz rozbudowy Naftoportu, budujemy terminal gazowy typu FSRU oraz terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych – możliwy dzięki odblokowanym środkom z KPO. Niedaleko na zachód powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Największe elementy potrzebne do jej budowy zostaną dostarczone drogą morską, dzięki kilometrowemu pirsowi, który właśnie budujemy – zaznaczył wiceminister Marchewka.

Port Gdańsk – centrum energetyczne regionu

Dokładnie pół wieku po oddaniu do eksploatacji poprzedniczki Naftoportu, bazy paliw płynnych w Porcie Północnym – jednej z najważniejszych inwestycji w powojennej historii polskiej gospodarki – rusza kolejny strategiczny projekt. Budowa stanowiska „W” to inwestycja, która umacnia Polskę jako niezależne i bezpieczne państwo. Zapewni dywersyfikację dostaw surowców, zwiększy naszą odporność na zawirowania geopolityczne i wzmocni rolę Portu Gdańsk jako energetycznego serca regionu Morza Bałtyckiego. Tworzymy infrastrukturę, która nie tylko odpowiada na wyzwania teraźniejszości, ale jest również przygotowana na przyszłość – na nowe rodzaje paliw i na transformację energetyczną, która czeka nas w kolejnych dekadach – mówiła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Robimy dziś istotny krok w kierunku przyszłości – bezpiecznej, nowoczesnej i niezależnej energetycznie Polski. Polski, która będzie miała wolność energetyczną – a wolność ta jest immanentnie związana z bezpieczeństwem. Bo bezpieczeństwo to nic innego jak wolność od zagrożenia.

Rozbudowa terminalu to także krok w stronę nowoczesnej, odpornej infrastruktury portowej, która zapewni ciągłość dostaw surowców i stabilność energetyczną w regionie.

Naftoport odpowiada za ponad 50 proc. przeładunków ogółem w Porcie Gdańsk. W 2024 r. osiągnął rekordowe wyniki – 489 obsłużonych tankowców i ok. 39 mln ton przeładunków ropy i paliw.

Obserwowane od kilku lat rosnące zapotrzebowanie na import surowców drogą morską stało się impulsem do rozbudowy terminalu o nowe stanowisko, które zwiększy możliwości operacyjne Naftoportu i jego przepustowość do 49 mln ton rocznie.

Inwestycja obejmuje powstanie nowego nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Będzie to drugie stanowisko w Naftoporcie przystosowane do obsługi największych tankowców świata – VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15. Zdolność przeładunkowa nowego obiektu sięgnie ok. 9 mln ton rocznie. Nowe stanowisko pozwoli na obsługę czterech dużych zbiornikowców jednocześnie, skracając tym samym cykle przeładunkowe.

– Inwestycja w nowe stanowisko przeładunkowe stanowi istotne wzmocnienie sytemu paliwowo-energetycznego w Polsce i regionie. W perspektywie długofalowej, stanowisko „W” pozwoli na utrzymanie wysokich zdolności operacyjnych Naftoportu, a także dalszą dywersyfikację kierunków i obsługę rosnących wolumenów.  To nasza swoista polisa antykryzysowa, która zwiększa naszą odporność na wahania rynkowe i zdarzenia trudne do przewidzenia, mogące w jednej chwili zmienić sytuację na świecie. W takich momentach liczy się nie przewidywanie, lecz przygotowanie. Dzięki tej inwestycji, Grupa PERN zyskuje dodatkowe możliwości zaspokajania potrzeb krajowych rafinerii i odbiorców, co w konsekwencji przekłada się na bezpieczeństwo dostaw, niezależność gospodarki i spokój obywateli – podkreśla Daniel Betke, prezes Naftoportu.

Ale rozbudowa terminalu to nie tylko projekt energetyczny. To również impuls dla gospodarki regionu, generujący nowe miejsca pracy i zlecenia dla branży budowlanej i hydrotechnicznej.

DORACO – generalny wykonawca inwestycji

Generalnym wykonawcą inwestycji została firma DORACO, jedna z czołowych polskich spółek budowlanych, od 35 lat specjalizująca się w realizacji złożonych inwestycji hydrotechnicznych nad Bałtykiem i projektów z zakresu infrastruktury strategicznej w całej Polsce.

DORACO ma na swoim koncie liczne projekty w obszarze portowym i przemysłowym, m.in. rozbudowę Nabrzeży Wisłoujście i Zbożowego w Porcie Gdańsk, modernizację Nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia i infrastruktury w Stoczni GRYFIA w Szczecinie. Obecnie DORACO prowadzi kompleksową modernizację Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk oraz inwestycje dla sektora offshore w Ustce, Łebie, Świnoujściu i Darłowie.

–  Dziś suwerenność Polski opiera się m. in. na niezależności energetycznej i krajowym potencjale wykonawczym. Oba te elementy łączymy w jednym projekcie „Rozbudowy Terminalu Naftoport i Nabrzeża Północnego Gdańsk”. Budując infrastrukturę dla Naftoportu, która uniezależnia Polskę od zewnętrznych dostaw, jednocześnie wzmacniamy lokalny łańcuch dostaw, oparty na polskich firmach, myśli inżynieryjnej i krajowych podwykonawcach. Rozbudowa terminalu to inwestycja w odporność kraju. Tutaj local content nie jest dodatkiem, lecz kręgosłupem realizacji. Im więcej strategicznych projektów realizują firmy z polskim kapitałem, tym bardziej bezpieczeństwo energetyczne i surowcowe stają się faktem. Nasza suwerenność zaczyna się tam, gdzie kończy się wymuszona lub dominująca zależność od innych państw podkreśla Angelika Cieślowska, prezes zarządu DORACO.

Planowane zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie przeładunków surowca to drugie półrocze 2028 r. Koszt inwestycji wyniesie ok 455 mln zł netto, z czego część finansowana przez Naftoport to ok. 239 mln zł, a koszt zakresu ZMPG to ok 216 mln zł.

Rozbudowa Naftoportu w Gdańsku jest nie tylko inwestycją infrastrukturalną – to symbol polskiej suwerenności energetycznej i odpowiedzialnej polityki gospodarczej. Dzięki niej Port Gdańsk umacnia swoją pozycję wśród najważniejszych portów przeładunkowych regionu.