sygnet

Port Gdańsk z nowym serwisem transatlantyckim. MSC uruchamia bezpośrednie połączenie do USA

Port Gdańsk dołączył do grona europejskich portów z bezpośrednim serwisem kontenerowym do Stanów Zjednoczonych. Mediterranean Shipping Company (MSC), największy armator na świecie z flotą ponad 850 jednostek, rozszerzył serwis Albatros o regularne zawinięcia do portów w Nowym Jorku i Charleston.

 

 

Pierwszy rejs w ramach nowej rotacji realizuje statek MSC BERANGERE, który 14 sierpnia wypłynął z Gdańska. Cotygodniowy serwis obejmuje trasę: Gdańsk – Bremerhaven – Nowy Jork – Charleston, z czasem tranzytu wynoszącym 13 dni do Nowego Jorku i 17 dni do Charleston.

Nowe połączenie pozwala polskim eksporterom na szybszy i bardziej konkurencyjny dostęp do rynku amerykańskiego, a jednocześnie daje Gdańskowi szansę na przejęcie części wolumenów z Europy Środkowo-Wschodniej, które dotąd były obsługiwane głównie przez porty niemieckie.

 

Baltic Hub jako węzeł regionalny

Obsługę serwisu zapewnia Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Bałtyku, o rocznych przeładunkach przekraczających 2 mln TEU. Terminal odgrywa kluczową rolę w integracji transportu morskiego z kolejowym i drogowym, co wzmacnia jego pozycję jako hubu dla Polski oraz krajów regionu – Czech, Słowacji, Ukrainy i Litwy.

Włączenie Gdańska do rotacji transatlantyckiej wzmacnia sieć MSC między Polską a USA. Oferujemy cotygodniowe, bezpośrednie połączenia z Europy Północnej do Nowego Jorku i Charleston, z pełną integracją z naszymi usługami śródlądowymi i logistycznymi – informuje MSC Poland.

 

Wymiana handlowa i perspektywy

W wymianie handlowej Polski z USA dominuje eksport, stanowiący ponad 80 proc. obrotów. Najczęściej przewożone są towary wysokiej wartości – części motoryzacyjne, komponenty dla przemysłu lotniczego, farmaceutyki, meble, żywność oraz dobra luksusowe. Coraz większe znaczenie mają także surowce energetyczne i chemikalia.

To pierwsze faktyczne, bezpośrednie i najszybsze połączenie z USA. Skrócenie czasu dostawy przełoży się na niższe koszty i większą przewagę konkurencyjną polskich eksporterów – podkreśla Dominik Landa, dyrektor ds. strategii i rozwoju w Porcie Gdańsk.

Choć wolumen przewozów na szlaku transatlantyckim jest mniejszy niż w relacjach z Azją, jego znaczenie rośnie. Sprzyjają temu m.in. eksport LNG z USA do Europy oraz rosnący import amerykańskich produktów rolnych. Nowy serwis MSC wpisuje się w ten trend, umacniając Gdańsk na mapie globalnej logistyki i zwiększając konkurencyjność polskich portów wobec największych hubów Europy Północnej.