Całodobowe Centrum Operacyjne Portu Gdańsk rozpoczęło działalność

Centrum Operacyjne powstało na bazie dotychczas działającego Ośrodka Ratownictwa, przejmując jego dotychczasowe obowiązki, ale też rozszerzając zakres działania. Głównym zadaniem nowej jednostki będzie całodobowa koordynacja działań wspierających bieżące funkcjonowanie Portu Gdańsk oraz jego eksploatację, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia ciągłości i bezpieczeństwa operacyjnego.
Centrum Operacyjne będzie funkcjonować w strukturach Departamentu Zarządzania Bezpieczeństwem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. W sytuacjach nadzwyczajnych, kryzysowych oraz przy wystąpieniu incydentów mogących zakłócić sprawne funkcjonowanie portu, Centrum Operacyjne pełni rolę ośrodka przyjmowania i przekazywania informacji o zdarzeniach, a także koordynowania i wspierania działań zarówno wewnętrznych komórek organizacyjnych ZMPG S.A., jak i innych podmiotów operujących na terenie portu.
Centrum będzie również odpowiedzialne za powiadamianie oraz współpracę z właściwymi służbami państwowymi, takimi jak Policja, Państwowa Straż Pożarna, Siły Zbrojne RP, jak również z organami administracji samorządowej i rządowej – w tym Miejskim i Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz Rządowym Centrum Bezpieczeństwa.
– Rosnąca złożoność operacji portowych wymaga nowego podejścia do zarządzania – rozdrobnione systemy i procedury nie są w stanie sprostać nowym wyzwaniom, podczas gdy zintegrowane centrum operacyjne pozwoli nie tylko reagować na zmiany, ale aktywnie je przewidywać i wyprzedzać konkurencję – mówi Alan Aleksandrowicz, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych i Bezpieczeństwa Portu Gdańsk. – Utworzenie Centrum Operacyjnego stanowi istotny element wzmocnienia systemu bezpieczeństwa Portu Gdańsk jako obiektu infrastruktury krytycznej, a także wyraz odpowiedzialności za szeroko rozumianą ochronę ludności.
Centrum Operacyjne to wymierne korzyści dla utrzymania bezpieczeństwa i odporności na zagrożenia, które stają się krytycznymi elementami konkurencyjności portów. Centralizacja operacji umożliwi wdrożenie zaawansowanych mechanizmów cyberbezpieczeństwa, szybsze wykrywanie incydentów oraz bardziej skoordynowaną odpowiedź na sytuacje kryzysowe. To także dostęp do kompleksowych danych w czasie rzeczywistym, co znacząco usprawni proces decyzyjny – zarząd otrzyma spersonalizowane panele informacyjne z kluczowymi wskaźnikami efektywności, automatycznie generowanymi raportami oraz systemem alertów o krytycznych zdarzeniach, co skróci czas potrzebny na podejmowanie strategicznych decyzji.
Obecnie trwają prace nad instalacją systemów informatycznych i sprzętu specjalistycznego.
Całodobowy kontakt do Centrum Operacyjnego:
e-mail: centrum.operacyjne@portgdansk.pl
tel.: +48 58 737 99 16
kom.: +48 514 232 684