sygnet

Port Gdańsk umacnia pozycję lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej poprzez aktywny udział w globalnym dialogu portowym

Port Gdańsk umacnia pozycję lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej poprzez aktywny udział w globalnym dialogu portowym

Port Gdańsk po raz kolejny potwierdził swoją silną pozycję na międzynarodowej arenie, biorąc udział w prestiżowym Forum Współpracy Portów Morskiego Jedwabnego Szlaku w chińskim Ningbo. To jedno z najważniejszych wydarzeń w branży morskiej na świecie, które rokrocznie przyciąga tysiące uczestników, stając się platformą do dzielenia się doświadczeniami, nawiązywania relacji i wyznaczania kierunków rozwoju globalnego handlu morskiego.

 

Od 2016 roku Port Gdańsk uczestniczy w forum jako stały, ceniony partner. Tegoroczna obecność miała jednak wyjątkowy charakter – delegacja z Polski, z wiceprezesem Krzysztofem Kaczmarkiem na czele, została uhonorowana prestiżową nagrodą Multilateral Friendly Ports Partnership. To nie tylko symbol trwałego partnerstwa z Portem Ningbo-Zhoushan, ale również potwierdzenie rosnącej roli Gdańska w sieci globalnych połączeń morskich.

 

19 lat współpracy z Ningbo

Współpraca między Portem Gdańsk a Portem Ningbo-Zhoushan ma już niemal dwie dekady – jej fundamentem było porozumienie podpisane w 2006 roku. Przez te lata oba porty dynamicznie się rozwijały, a ich relacje zyskały strategiczny charakter. Dzisiejsze partnerstwo to nie tylko wymiana doświadczeń, ale także konkretne działania na rzecz integracji logistycznej i handlowej między Europą a Azją.

W trakcie forum delegacja z Polski uczestniczyła w licznych wydarzeniach wysokiego szczebla. Dominik Landa, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju, w swoim wystąpieniu nawiązał do historycznych szlaków handlowych, łączących Daleki Wschód z Europą – bursztynowego i jedwabnego – wskazując na ich współczesne odpowiedniki i rolę Gdańska w tym systemie.

Wiceprezes Krzysztof Kaczmarek aktywnie uczestniczył w panelach dyskusyjnych, a podczas „okrągłego stołu” przedstawił wizję rozwoju Portu Gdańsk jako kluczowego węzła logistycznego regionu CEE. Z kolei Michał Stupak wniósł istotny głos w panelu dotyczącym połączeń żeglugowych i logistyki, prezentując model współpracy między portami i operatorami.

Obecnie Gdańsk obsługuje 4 bezpośrednie połączenia kontenerowe z Ningbo-Zhoushan: MSC ALBATROS i BRITANNIA, AEU1 (Ocean Alliance) oraz CMA-CGM FAL1. Usługi wahadłowe GEMINI, obsługiwane przez MAERSK i MSC, uzupełniają to połączenie.

 

Spotkania z gigantami branży

Wizyta w Chinach to także intensywny czas spotkań z najważniejszymi graczami branży morskiej i automotive. Delegacja Portu Gdańsk przeprowadziła rozmowy m.in. z przedstawicielami COSCO, Ocean Network Express oraz Chipolbrok. Szczególne znaczenie miało spotkanie z COSCO – jednym z największych operatorów kontenerowych świata, który od 2017 roku utrzymuje bezpośrednie połączenie z Gdańskiem.

– Spotkania z armatorami to kluczowy element naszej obecności w Chinach. COSCO to strategiczny partner. Ich flota zawija do ponad 600 portów w 150 krajach – a Gdańsk ma zaszczyt być jednym z nich – podkreśla Krzysztof Kaczmarek, wiceprezes Portu Gdańsk.

Delegacja odwiedziła także przedstawicielstwo Portu Gdańsk w Szanghaju oraz terminal kontenerowy Meishan – jeden z największych na świecie, obsługujący ponad 11 mln TEU rocznie.

Te wizyty stanowią ważny element budowania obecności marki Port Gdańsk w Azji, ale przede wszystkim to konkretne działania na rzecz budowy nowoczesnych szlaków handlowych, zacieśniania międzynarodowej współpracy i dalszego rozwoju.

– Nasza strategia opiera się na długofalowej obecności na rynkach azjatyckich i aktywnym uczestnictwie w dialogu globalnym. Chcemy być partnerem pierwszego wyboru dla armatorów, inwestorów i operatorów logistycznych – nie tylko w Europie, ale i na całym świecie – podsumowuje wiceprezes Kaczmarek.