sygnet

Wiceprezes Portu Gdańsk na czele Baltic Ports Organization

Wiceprezes Portu Gdańsk na czele Baltic Ports Organization

 

Port Gdańsk pełnił zaszczytną rolę gospodarza Baltic Ports Conference – wydarzenia, które co roku organizuje Baltic Ports Organization. Konferencja odbyła się w dniach 7–8 października, podczas 23. Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 w Gdańsku. W trakcie wydarzenia wybrano nowego przewodniczącego BPO. Został nim Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk. 

 

Tegoroczna edycja Baltic Ports Conference towarzyszyła BaltExpo – wiodącemu wydarzeniu gospodarki morskiej i sektora militarnego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Konferencja skupiała się na perspektywach rozwoju portów w obliczu współczesnych wyzwań, a także na proekologicznych rozwiązaniach i kwestiach bezpieczeństwa w sektorze morskim.

Jak wszyscy wiecie, żyjemy w trudnych czasach, dlatego współpraca jest dziś niezwykle istotna. Nasze porty to ścieżka dla świata. Zbudujmy między nimi więzi i współdziałajmy – apelował obecny na konferencji Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Gospodarza wydarzenia – Port Gdańsk – reprezentował wiceprezes Alan Aleksandrowicz.
Porty to znacznie więcej niż przeładunki. Musimy brać pod uwagę możliwość potencjalnych konfliktów – dlatego kooperacja jest kluczowa. Jeśli jeden port znajdzie się pod presją, inne to odczują. Jeśli jedne mają innowacyjne rozwiązania, inne mogą z nich korzystać. Zbliżmy się, poznajmy i współpracujmy dla wspólnego celu, jakim jest utrzymanie świetności portów Morza Bałtyckiego – mówił podczas otwarcia konferencji wiceprezes Portu Gdańsk.

Współpraca z portami z Ukrainy

Dzień inaugurujący obrady podzielono na trzy części. Pierwsza dotyczyła dynamicznych zmian na rynku, pozostałe – energetyki, potrzeb środowiskowych, dekarbonizacji i innowacji.

Wprowadzenie do pierwszej sekcji stanowiły wystąpienia Łukasza Wojdygi z Warsaw Enterprise Institute oraz Macieja Matczaka z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, które opisywały rolę portów w transformacji Europy i przyszłość sektora portowego.

O podstawowym sensie istnienia portów, czyli o przeładunkach, rozmawiali Maksymilian Czapiewski (Port Gdańsk), Edgars Suna (Freeport of Riga) i Per Fredman (Port of Södertälje). Dyskutowali oni nad pytaniem postawionym w tytule panelu: „Cargo is king (but is it everything?)” – w kontekście ewoluującej funkcji portów.

– „The market changes, infrastructure stays” — nawet w niestabilnych czasach nie możemy bać się inwestować. Porty naszego regionu działają w najdynamiczniej rozwijających się rynkach UE, a zmiany w korytarzach transportowych tworzą dla nas nowe możliwości rozwoju – przekonywał Maksymilian Czapiewski z Portu Gdańsk.

Sekcję wieńczyła prezentacja dotycząca aktualnej sytuacji portów w objętej wojną Ukrainie.
Z 18 portów morskich, jakie Ukraina miała przed wojną, obecnie działa tylko 6. Cztery znajdują się pod rosyjską okupacją, trzy są nieużytkowane ze względów bezpieczeństwa – mówił Vitalii Vaidych, dyrektor Departamentu Inwestycji i Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Ukraińskiej Administracji Portów Morskich.

Ukraińskie porty – mimo trudnej sytuacji – dążą do aktywnej współpracy i integracji z europejską siecią. Dowodem tego było podpisanie podczas konferencji memorandum o współpracy między Ukraińską Administracją Portów Morskich a Baltic Ports Organization.

O bezpieczeństwie i strategii UE

Drugi dzień Baltic Ports Conference poświęcono zagadnieniom bezpieczeństwa, obronności i rosnącemu znaczeniu portów w tym kontekście. Pierwszą sesję prowadziła Dorota Książkiewicz z Uniwersytetu Gdańskiego.

Najważniejsze wątki i koncepcje dotyczące przyszłości portów w Europie, zawarte w Strategii Portów UE, przedstawiła Isabelle Ryckbost, sekretarz generalna Europejskiej Organizacji Portów Morskich.

Podkreślono, że porty odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu mobilności wojskowej – szczególnie w kontekście agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym zagrożeń dla państw bałtyckich.

Ostatnim punktem merytorycznej części konferencji była dyskusja o równoważeniu funkcji bezpieczeństwa z codzienną działalnością handlową portów. Interesującym wątkiem okazała się próba pogodzenia inicjatyw ekologicznych i dekarbonizacyjnych z wymogami obronnymi, które często bywają sprzeczne. Rozmówcy zgodzili się, że regulacje powinny nie tylko nakładać na porty obowiązki związane z obronnością, ale także gwarantować im bezpieczeństwo operacyjne.

Przyszłość Baltic Ports Organization

Nie zabrakło jednak również ważnych decyzji personalnych – w wyniku głosowania walnego zgromadzenia członków organizacji zrzeszającej porty bałtyckie nowym jej przewodniczącym został Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk. Dotychczasowy przewodniczący, Kimm Naski, prezes portu HaminaKotka, zakończył swoją kadencję.
Ogłoszono także kolejnego gospodarza konferencji – w 2026 roku Baltic Ports Conference odbędzie się w fińskim Turku.

Na zakończenie konferencji uczestnicy wzięli udział w rejsie po wodach Portu Gdańsk.