Wicepremier w Porcie Gdańsk: Bałtyk kluczowym obszarem rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa
– Jestem pod olbrzymim wrażeniem dynamiki rozwoju portu w Gdańsku, a także planów inwestycyjnych. Bałtyk to kluczowy obszar nie tylko rozwoju gospodarczego, ale też zapewnienia Polsce i Sojuszowi bezpieczeństwa – podkreślił wicepremier i minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Porcie Gdańsk.
Szef polskiej dyplomacji zwrócił uwagę, że infrastruktura krytyczna w Europie staje się przedmiotem coraz częstszych ataków. – Są przerywane kable podwodne, także rurociągi. Przez Bałtyk przepływa rosyjska „flota cieni”, która finansuje zbrodniczą wojnę w Ukrainie – zaznaczył.
Wicepremier podkreślił, że polskie porty odgrywają strategiczną rolę zarówno w zaopatrzeniu Ukrainy, jak i w dostawach surowców energetycznych – ropy, gazu czy węgla – dla Polski. – Sukcesy gospodarcze, w tym rozwój przemysłu portowego, napędzają rozwój całego kraju, dzięki czemu Polska jest dziś 20. gospodarką świata – dodał.
Rekordowe inwestycje w gospodarkę morską
Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że w budżecie na przyszły rok zarezerwowano 2,4 mld zł na inwestycje w gospodarkę morską, co oznacza wzrost o ponad 400 mln zł w porównaniu z rokiem poprzednim.
– Porty odgrywają coraz istotniejszą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, ale nie tylko gospodarczego, również żywnościowego i energetycznego. Dlatego rozwój infrastruktury morskiej stanowi jeden z filarów naszej polityki budżetowej – zaznaczył wiceminister.
– Obecnie w Porcie Gdańsk realizujemy szereg inwestycji, które to bezpieczeństwo wzmacniają. To tutaj budowany jest terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. Z tego terminalu już niebawem wyruszą statki, które będą dostarczać wielkie elementy na budowę farmy wiatrowej PGE na Bałtyku. Inwestycja zostanie zakończona w drugiej połowie przyszłego roku, a Polska powiększy się o ponad 20 ha lądu – poinformował.
Ale to nie wszystko. Na Zatoce Gdańskiej budowany jest pływający gazoport, typu FSRU. Powstaje dzięki zaangażowaniu spółki Gaz-System. W Porcie Gdańsk rozpoczął się również proces budowy terminala zbożowego. Pozwoli on zwiększyć zdolności przeładunkowe o blisko 1 mln ton do końca przyszłego roku. Następne fazy będą realizowane do 2027 i 2028 roku.
– Jest to niezwykle istotne bowiem, terminal będzie w stu procentach terminalem należącym do skarbu państwa. Inwestycję realizuje spółka należąca do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – dodał.
Port Gdańsk z rekordami przeładunków
W 2024 roku polskie porty morskie odnotowały rekordowy wynik przeładunków kontenerów, który przekroczył 3,27 mln TEU, co oznacza wzrost o ponad 9 proc. względem roku poprzedniego.
Otwarcie terminala T3 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk sprawi, że w najbliższych latach wolumen przeładunków będzie nadal dynamicznie rosnąć.
Równolegle realizowane inwestycje, w tym rozbudowa terminali przeładunkowych oraz rozwój infrastruktury energetycznej, mają dodatkowo wzmocnić pozycję Gdańska jako strategicznego węzła logistycznego i filaru bezpieczeństwa w regionie Morza Bałtyckiego.