sygnet

Terminal zbożowy w Porcie Gdańsk wchodzi w fazę realizacji

Terminal zbożowy w Porcie Gdańsk wchodzi w fazę realizacji

Port Gdański Eksploatacja S.A. (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisał 7 lipca 2025 r. umowę z Premium Quality Care. Przedmiotem umowy jest budowa dużego magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim w ramach pierwszego etapu budowy Gdańskiego Agro Terminalu (GAT). Docelowo ma być to nowoczesny, zdolny do przeładunku około 3 mln ton rocznie terminal zbożowy.

Umowę w imieniu PGE podpisał prezes Zarządu Spółki – Andrzej Kuźmicz, zaś w imieniu wykonawcy – Robert Skóra, prezes Zarządu Premium Quality Care.

Gdański Agro Terminal (GAT) to strategiczna inwestycja na lata 2025–2028, odpowiadająca na zapotrzebowanie rynku rolno-spożywczego oraz dywersyfikację eksportu. W wyniku szczegółowej analizy powstał zintegrowany projekt zakładający:

  • budowę jednego dużego magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim o powierzchni 7 tys. m2 i pojemności 30 tys. ton (realizacja: 2025–2026),
  • budowę kompleksu stalowych silosów płaskodennych o łącznej pojemności 100 tys. ton na Nabrzeżu Wiślanym (realizacja: 2026–2028),
  • budowę nowoczesnej instalacji do załadunku i rozładunku statków o wydajności 1000 ton/h,
  • zintegrowanie całości z infrastrukturą kolejową, drogową i przeładunkową portu.

Jestem przekonany, że zarówno remont nabrzeża, jak i przygotowanie całej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz budowa magazynów i następnie silosów w kolejnych etapach, pozwoli na jeszcze większe możliwości przeładunkowe portu w Gdańsku i będzie on kluczowy z punktu widzenia przeładunków w tej części wybrzeża powiedział obecny podczas spotkania Arkadiusz Marchewka, Wiceminister Infrastruktury.

Docelowo terminal będzie dysponował łącznie 160 tys. ton powierzchni magazynowej i zdolnością przeładunkową do 3 mln ton rocznie. To ponad czterokrotnie więcej niż jego obecna przepustowość – dziś wynosząca 35 tys. ton pojemności magazynów i 0,7 mln ton realizowanych przeładunków zbóż rocznie.

Rynek zbóż cechuje dziś wyjątkowa zmienność – obserwujemy znaczące wahania wolumenów i kierunków eksportowych, wynikające zarówno z sytuacji geopolitycznej, jak i presji zmiany klimatu. Gdański Agro Terminal projektujemy z myślą o tej zmienności – jako infrastrukturę elastyczną, skalowalną i gotową na różne scenariusze rynkowe. To inwestycja, która nie tylko zwiększy nasze możliwości przeładunkowe, ale przede wszystkim zapewni realną odporność operacyjną Portu Gdańsk na wahania popytu i podaży w sektorze rolno-spożywczym – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes PGE. – Co równie istotne, GAT to projekt w 100% finansowany ze środków krajowych, ukierunkowany na długofalowe bezpieczeństwo infrastrukturalne Polski i efektywną obsługę eksportu, niezależnie od jego struktury czy skali w danym roku.

 

Inwestycja przyjazna środowisku i dostosowana do rynku

W powstającym właśnie terminalu przewidziano zastosowanie nowoczesnych, zautomatyzowanych systemów technologicznych umożliwiających sprawną obsługę zbóż sypkich z wagonów dolnozsypowych, ciężarówek i statków.

Magazyn płaski, który powstanie na Nabrzeżu Szczecińskim, czyli pierwszy etap Gdańskiego Agro Terminalu, będzie wyposażony w zautomatyzowane systemy załadunku i rozładunku, w tym technologiczne pomosty, urządzenia transportu ciągłego oraz instalacje ograniczające emisję pyłów. Infrastruktura zostanie przystosowana zarówno do obsługi transportu kolejowego, jak i drogowego, co zapewni wysoką elastyczność operacyjną. Przystępując do jego realizacji skoncentrowano się na zapewnieniu maksymalnej funkcjonalności obiektu już na etapie projektowania i budowy. Pozwoli to w przyszłości na pełną integrację z planowanym zespołem silosów, tworząc spójny i efektywny system przeładunkowo-magazynowy.

To nie tylko skok jakościowy w zakresie budowy infrastruktury, ale również realna odpowiedź na wyzwania środowiskowe i społeczne. Projekt zakłada bowiem zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które ograniczają pylenie, zmniejszają ryzyko pożarów oraz chronią jakość przechowywanego zboża. Jednocześnie realizacja nowej koncepcji umożliwia efektywne zarządzanie różnorodnymi typami zbóż dla większej liczby klientów.

 

Harmonogram i finansowanie

Gdański Agro Terminal będzie realizowany w dwóch etapach:

  • Etap I (2025–2026) – budowa magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim (obecnie realizowany, wartość brutto: 13,8 mln zł, finansowany ze środków własnych PGE), podpisanie umowy: 07.07.2025;
  • Etap II (2026–2028) – budowa zespołu silosów i integracja z infrastrukturą Nabrzeża Wiślanego.

Całkowity koszt budowy GAT to 240 mln zł brutto, z czego największą część stanowią nakłady na technologię (38 proc.) i prace budowlane (33 proc.). Projekt będzie realizowany ze środków własnych PGE, po zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą i WZA Portu Gdańsk i zabezpieczeniu finansowania na poziomie co najmniej 200 mln zł. Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy Studium Wykonalności dla II etapu projektu, którego szacowany koszt wynosi 350 tys. zł netto.

Gdański Agro Terminal poprawi konkurencyjność Portu Gdańsk, zwiększając możliwości operacyjne, elastyczność logistyki i efektywność załadunku. Wpisuje się on w długofalową strategię wzmacniania pozycji Polski jako lidera w zakresie eksportu zbóż – podsumowuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Projekt powstaje w strategicznym momencie. W 2025 rozpoczynamy kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego, której zakończenie planowane jest na rok 2028, co stwarza wyjątkową okazję do integracji nowej infrastruktury z modernizowaną częścią Portu Gdańsk.