Ruszają międzynarodowe studia dla przyszłych liderów branży portowej i logistycznej

Na Uniwersytecie Gdańskim powstał innowacyjny kierunek studiów. MIPMAL (Joint Master in Port Management and Logistics) to międzynarodowy program magisterski skierowany do osób, które chcą budować swoją karierę jako liderzy i eksperci w dziedzinie zarządzania portami oraz logistyki morskiej.
Nowy kierunek to efekt ścisłej współpracy środowiska akademickiego z sektorem biznesowym. Partnerami programu są porty z całej Europy – w tym strategiczny dla polskiej gospodarki Port Gdańsk, będący największym portem w naszym kraju. To właśnie dzięki takiemu zaangażowaniu przedstawicieli środowiska gospodarki morskiej i portów program nauczania odpowiada na realne potrzeby rynku pracy i dynamicznie zmieniającej się logistyki międzynarodowej.
– Porty to okno na gospodarkę całego kraju. Szacuje się, że aż 90 proc. światowego handlu odbywa się drogą morską. Oznacza to, że większość produktów, z których korzystamy każdego dnia – od elektroniki, przez odzież, po żywność – trafia do nas na statkach właśnie przez porty, w tym Port Gdańsk – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Port Gdańsk buduje swoją odporność przez inwestycje. Naszą ambicją jest być zrównoważonym portem w niebieskiej zielonej gospodarce. Aby osiągnąć ten cel, potrzebujemy inwestycji w portowy hub energetyczny i magazyny energii, rozwiązań z zakresu cyfryzacji, a także nowego spojrzenia i angażowania w rozwój portu młodych, wykształconych ludzi.
Uniwersytet Gdański otwiera się na porty morskie
Wyjątkowość MIPMAL polega również na bezpośrednim zaangażowaniu praktyków w proces dydaktyczny. Część zajęć będzie prowadzona przez ekspertów związanych z europejskimi portami oraz globalnymi operatorami logistycznymi. Studia te pozwolą na czerpanie z bezcennej wiedzy i okazję do budowania sieci kontaktów, które mogą okazać się kluczowe dla przyszłych liderów rynku.
Studia są anglojęzyczne. Skierowane są do osób, które nie boją się wyzwań, myślą strategicznie i chcą aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu przyszłości transportu morskiego i logistyki. Pierwsi studenci rozpoczną naukę już w 2025 roku, a rekrutacja ruszyła 15 maja. Każdy z 4 semestrów MIPMAL to unikalny moduł dydaktyczny, poświęcony innemu aspektowi branży morskiej logistyki. Najpierw studenci zgłębią tajniki operacji portowych, następnie zdobędą wiedzę z zakresu logistyki i gospodarki portowej, a w trzecim semestrze poznają niezbędne prawa portowe i procesy cyfryzacji. Podczas ostatniego semestru studenci MIPMAL staną przed wyborem pomiędzy zrealizowaniem praktyk w instytucji zewnętrznej a napisaniem pełnej pracy magisterskiej.
– Nasi studenci będą mogli odbyć praktyki w portach, zaś praca dyplomowa może być przeprowadzona dwoma ścieżkami: akademicka i biznesową – tłumaczy dr hab. Przemysław Borkowski, koordynator prac nad MIPMAL na UG. – W pierwszym przypadku obejmuje jedynie krótką praktykę w przedsiębiorstwie portowym i pracę dyplomową o profilu bardziej badawczym, w drugim więcej czasu dedykowane jest praktyce a mniejsza jego część badaniom teoretycznym. Wówczas praca ma charakter praktyczny i będzie bazowała na rozwiązaniu konkretnego problemu przedstawionego przez partnera biznesowego.
Kadyks, Malta, Neapol…
Temat studiów MIPMAL jest nierozłącznie związany z mobilnością, transportem i wymianą międzynarodową. Zatem i studenci muszą być mobilni – będą podróżować między uczelniami nadmorskimi (Uniwersytet Gdański współpracuje z 8 uniwersytetami w ramach sojuszu europejskiego SEA-EU). Pierwszy rok toku nauczania odbędzie się na Uniwersytecie w Kadyksie, trzeci semestr zostanie zrealizowany na Uniwersytecie Gdańskim, a czwarty semestr zależnie od tematu i promotora pracy magisterskiej lub miejsca praktyk studenta.
Po ukończeniu studiów studenci będą mieli liczne możliwości zatrudnienia, np. jako: kierownik ds. operacji portowych, koordynator ds. logistyki, analityk łańcucha dostaw, planista rozwoju portu, analityk ryzyka morskiego, specjalista ds. marketingu i rozwoju biznesu w porcie, menedżer ds. zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska.
Nowe horyzonty czekają – czas wejść na pokład!
Więcej informacji: