sygnet

Port Gdańsk w europejskiej czołówce. Trzecie miejsce w rankingu żeglugi bliskiego zasięgu

Port Gdańsk w europejskiej czołówce. Trzecie miejsce w rankingu żeglugi bliskiego zasięgu

 

Port Gdańsk znalazł się w pierwszej trójce największych portów Unii Europejskiej pod względem przeładunków w żegludze bliskiego zasięgu – wynika z najnowszego raportu Eurostatu „Kluczowe dane dotyczące Europy – edycja 2025”. To historyczny awans o dwie pozycje względem 2022 roku, dzięki któremu Port Gdańsk wyprzedził tak uznane ośrodki portowe jak Triest i Amsterdam.

Według danych Eurostatu za 2023 r., w Porcie Gdańsk w ramach żeglugi bliskiego zasięgu przeładowano 61 mln ton towarów (przeładunki ogółem wyniosły 81 mln t), co dało mu miejsce na podium tuż za największymi portami Europy Zachodniej – Rotterdamem (159 mln ton) oraz Antwerpią-Brugią (119 mln ton). Dla porównania, Triest zakończył rok z wynikiem 46 mln ton, a Amsterdam – 39 mln ton.

Jeszcze w 2022 r. Port Gdańsk plasował się na 5. miejscu wśród największych portów UE w żegludze bliskiego zasięgu. Rok później, dzięki dynamicznemu wzrostowi przeładunków, port awansował na 3. pozycję, wyprzedzając konkurentów z południa i zachodu Europy.

– To ogromny sukces, który potwierdza rosnące znaczenie Portu Gdańsk jako strategicznej bramy morskiej dla całej Europy. Ta wysoka pozycja to efekt zaufania partnerów biznesowych, ciężkiej pracy ludzi portu i konsekwentnych inwestycji w infrastrukturę – komentuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – To dowód na to, że nasze działania przynoszą wymierne efekty, stanowiący ważny sygnał dla inwestorów, że Port Gdańsk jest nowoczesnym, dynamicznie rozwijającym się ośrodkiem, gotowym sprostać rosnącym wymaganiom rynku.

 

Silna Polska morska

Żegluga bliskiego zasięgu (Short Sea Shipping, SSS) obejmuje transport morski na stosunkowo krótkich dystansach – przede wszystkim między portami UE, oraz do i z krajów basenu Morza Śródziemnego i Czarnego. To kluczowy segment transportu dla gospodarki Wspólnoty – w 2023 r. odpowiadał za 56,6 proc. całkowitego unijnego transportu morskiego towarów.

Łączna masa towarów przewiezionych w ramach SSS w UE w 2023 r. wyniosła 1,6 mld ton, co oznacza spadek o 5,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto podkreślić, że aż 16 z 20 największych portów Unii odnotowało w tym czasie spadek przeładunków. Największe spadki zaliczyły Amsterdam, Barcelona, Haropa, Rotterdam. Jednym z wyjątków był Port Gdańsk – jego dynamika wzrostu należała do najwyższych w Europie (+40 proc.).

To drugi najlepszy wynik w Europie, ustępujący jedynie włoskiemu Taranto (+50 proc.). Dla porównania, Genua odnotowała wzrost o 13,5 proc., podczas gdy wiele wiodących portów, takich jak Rotterdam, Antwerpia zmagało się ze spadkami.

Szczególnie imponujące są wyniki Portu Gdańsk w segmencie paliw płynnych, gdzie przeładunki wzrosły aż o 50 proc. rok do roku, osiągając poziom 31 mln ton. W tym obszarze znalazł się w ścisłej czołówce Europy, wyprzedzając m.in. Triest.

 

Strategiczna brama Europy Północnej

Eurostat podkreśla, że rozwój portów to element większego trendu przesuwania się europejskich szlaków handlowych na wschód. Polska infrastruktura morska staje się coraz istotniejszym ogniwem łączącym północną i środkową Europę z basenem Morza Północnego i Morza Bałtyckiego.

Rosnące znaczenie Portu Gdańsk to również efekt konsekwentnych inwestycji w infrastrukturę portową i terminalową. Modernizacja nabrzeży, rozwój terminala kontenerowego Baltic Hub oraz inwestycje w infrastrukturę dostępową (drogową i kolejową) sprawiają, że port nie tylko zwiększa przepustowość, ale także poprawia swoją konkurencyjność w skali międzynarodowej.

W skali całej Unii Europejskiej Polska należy do grupy państw, które w 2023 r. odnotowały największy wzrost żeglugi bliskiego zasięgu. Według Eurostatu, polski wynik zwiększył się o 21,6 proc., co plasuje nas na podium obok Malty (+40,4 proc.) i Francji (+22,6 proc.).

To historyczny sukces polskiego portu, który – obok Rotterdamu i Antwerpii-Brugii – wyznacza dziś kierunki rozwoju europejskiej żeglugi krótkodystansowej.