Port Gdańsk utrzymał mocną pozycję w I półroczu 2025 roku

Port Gdańsk zakończył pierwsze półrocze 2025 roku z bardzo dobrym rezultatem – zarówno jeśli chodzi o wolumeny przeładowanych towarów, jak i wyniki finansowe. Przez nabrzeża przeszło ponad 38,3 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Rentowność sprzedaży netto ukształtowała się na poziomie 56 proc., a wypracowany w ciągu półrocza zysk netto wyniósł 179,6 mln zł, co oznacza wzrost o 40 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku.
Największy udział w strukturze przeładunków wciąż mają paliwa płynne, które stanowią 50 proc. całkowitego wolumenu. Obserwowany spadek krajowego zapotrzebowania na surowce energetyczne w wyniku łagodniejszej zimy oraz aktualna sytuacja geopolityczna w regionie sprawiły, że zmniejszyła się potrzeba gromadzenia rezerw strategicznych. Pomimo tego w omawianym okresie przeładunki paliw płynnych w Porcie Gdańsk były niższe w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku jedynie o 4,7 proc. Realizowane są one głównie przez spółkę Naftoport i po sześciu miesiącach 2025 roku osiągnęły poziom 19,2 mln ton.
Na drugim miejscu uplasowała się drobnica, której przeładunki wzrosły o 12 proc., osiągając poziom 13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy skonteneryzowanej wzrosły o 14 proc., co przekłada się na ok. 11,6 mln ton przeładowanych towarów.
Na wzrost wolumenu drobnicy skonteneryzowanej znacząco wpłynęło uruchomienie nowych połączeń żeglugowych m.in. przez Mediterranean Shipping Company (MSC) – jednego z największych armatorów kontenerowych na świecie. W pierwszym półroczu 2025 roku Port Gdańsk stał się nowym miejscem na mapie azjatyckich serwisów MSC – Britannia i Albatros, obsługując regularne połączenia m.in. z portami w Chinach, Korei Południowej i Wietnamie. Włączenie Portu Gdańsk do globalnej sieci połączeń MSC nie tylko zwiększyło wolumen przeładowywanych kontenerów, ale także znacząco podniosło atrakcyjność portu w oczach międzynarodowych operatorów logistycznych. Nowe połączenia z Wietnamu do Gdańska ogłosił też CMA CGM. Pierwszy statek w ramach tego bezpośredniego serwisu przypłynie już w przyszłym tygodniu. To ważny krok w umacnianiu pozycji Portu Gdańsk jako strategicznego hubu kontenerowego na Morzu Bałtyckim i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Port Gdańsk rozwija się dynamicznie, szczególnie w segmencie przeładunków drobnicy skonteneryzowanej, do czego przyczynia się rozbudowa Baltic Hub Container Terminal (BHCT) – największego terminalu kontenerowego na Bałtyku. Dzięki uruchomieniu nowego terminala T3, zdolności przeładunkowe BHCT zwiększyły się aż o 1,5 mln TEU (z ok. 3 do 4,5 mln TEU).
Wysoki, bo aż 25-procentowy, wzrost zanotowano również w grupie tzw. innych ładunków masowych, które osiągnęły poziom 1,9 mln ton. Szczególnie wysoki był wzrost niskowolumenowych przeładunków rudy – o 206 proc. w stosunku do ubiegłego roku i był to największy procentowy skok spośród wszystkich grup ładunkowych.
Zgodnie z prognozami mniejsze wolumeny przeładunkowe odnotowano w przypadku węgla, który osiągnął poziom ok. 2,9 mln ton. To mniej o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ub. Mniej w ciągu minionego półrocza przeładowano także zbóż – nieco ponad 1,1 mln ton, co oznacza spadek o 26 proc.
Ogólny bilans pierwszego półrocza 2025 roku w Porcie Gdańsk jest pozytywny. Zróżnicowana struktura przeładunków oraz dynamiczny rozwój segmentu kontenerowego podkreślają jego rosnącą rolę na mapie globalnej logistyki morskiej.
– Port Gdańsk konsekwentnie i pragmatycznie buduje swoją pozycję lidera w regionie Morza Bałtyckiego. Dynamiczny rozwój segmentu kontenerowego, stabilna pozycja w przeładunkach paliw oraz wzrost w grupie ładunków masowych pokazują, że elastycznie reagujemy na zmiany w otoczeniu gospodarczym, społecznym i geopolitycznym – podkreśla Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – To wszystko przekłada się na stabilną sytuację finansową spółki i jest potwierdzeniem, że inwestycje w infrastrukturę portową, technologie i nowe kierunki logistyczne przynoszą wymierne efekty i budują odporność Portu Gdańsk dzisiaj i na przyszłość.