sygnet

Port Gdańsk – stabilny ruch i coraz większe wycieczkowce na horyzoncie

Ruch wycieczkowców w Porcie Gdańsk pozostaje stabilny i utrzymuje się na poziomie około 60 zawinięć rocznie. Choć na przestrzeni ostatnich lat zdarzały się wahania, Port Gdańsk niezmiennie pozostaje jednym z najważniejszych punktów na mapie bałtyckich rejsów turystycznych. Wkrótce ma szansę umocnić tę pozycję jeszcze bardziej – dzięki możliwości przyjmowania większych jednostek. Na 2027 rok wizytę w Porcie Gdańsk zapowiedziało aż 105 wycieczkowców.

Rekordowy pod względem liczby zawinięć był rok 2022, kiedy to po przestoju, spowodowanym pandemią, ruch wycieczkowców został przywrócony. Wtedy do Portu Gdańsk zawinęło aż 79 statków z 29,5 tys. pasażerów na pokładach. Był to wyjątkowy rok, również ze względu na sytuację geopolityczną – po wybuchu wojny w Ukrainie i wprowadzeniu sankcji na Rosję jednostki pasażerskie omijały Sankt Petersburg, który do tej pory był trzecim najczęściej odwiedzanym portem wycieczkowym na Morzu Bałtyckim. Część ruchu przejęły wówczas porty takie jak Port Gdańsk.

W kolejnych latach sytuacja się ustabilizowała – w 2023 roku do portu zawinęły 42 jednostki, w 2024 roku 60, a podobny wynik utrzymuje się również w 2025 roku – w tym sezonie Port Gdańsk odwiedziło 57 wycieczkowców. W sumie do Gdańska przypłynęło ponad 27 tysięcy turystów z kilkudziesięciu krajów. Są to głównie Amerykanie, Brytyjczycy, Niemcy. Turyści, po zejściu na ląd, najchętniej odwiedzają: Trakt Królewski, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką, Katedrę Oliwską (koncerty organowe), zamek w Malborku, Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum Bursztynu i Muzeum II Wojny Światowej.

Coraz większe jednostki – efekt inwestycji

Stabilny ruch wycieczkowy to efekt przemyślanej strategii promocyjnej, obejmującej m.in. udział przedstawicieli Portu Gdańsk w prestiżowych międzynarodowych targach branżowych, takich jak Seatrade Cruise Global w Miami czy Seatrade Cruise Europe w Hamburgu. Dzięki temu Gdańsk stał się rozpoznawalnym punktem dla touroperatorów planujących trasy rejsów po Morzu Bałtyckim.

Gdańsk ma ogromny potencjał turystyczny i logistyczny. Port Gdańsk jest położony w samym sercu historycznego miasta, co sprawia, że pasażerowie mogą w ciągu kilku godzin zwiedzić jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. To ogromna przewaga konkurencyjna w porównaniu z wieloma innymi portami w regionie – mówi Michał Stupak, Menedżer Klienta w Dziale Rynku Żeglugowego w ZMPG SA.

Ale przewagi są również inne. Jeszcze do niedawna do nabrzeży Portu Gdańsk mogły przybijać jednostki o długości do 225–240 metrów. Jednak dzięki inwestycjom w infrastrukturę i pracom pogłębieniowym w Porcie Wewnętrznym, dziś port może przyjmować znacznie większe statki – nawet do 250 metrów długości i dłuższe. W lipcu przy Nabrzeżu Westerplatte zacumował Crystal Serenity – gigant pływający pod bahamską banderą. To jeden z najbardziej luksusowych statków wycieczkowych na świecie. Mierzy 250 metrów długości i należy do prestiżowej linii Crystal Cruises, słynącej z ekskluzywnej obsługi, elegancji i podróży na najwyższym poziomie. Jednostka ta została zbudowana w 2003 r., a 2 lata temu przeszła modernizację. Na jej pokładzie znajduje się 347 kabin, dwa baseny, nowoczesne Fitness Center, miejsce do gry w golfa, pełnowymiarowy kort tenisowy, luksusowy pasaż handlowy, kasyno oraz restauracje i bary.

Czterokrotnie w tym sezonie do Portu Gdańsk zawijał Viking Vella – statek niewiele mniejszy, bo o długości 239 m. A już w przyszłym roku do Portu Gdańsk przypłynie wycieczkowiec Rotterdam o długości 299 metrów. Będzie to największy statek pasażerski w historii portu, a jego przypłynięcie będzie symbolicznym potwierdzeniem, że miasto nad Motławą na dobre wpisało się w mapę światowych tras morskich rejsów pasażerskich.

Port Gdańsk – ważny punkt na Morzu Bałtyckim

Potencjał Portu Gdańsk jest jednak znacznie większy niż obecne 60 zawinięć rocznie. Według szacunków port mógłby obsłużyć nawet 120 jednostek w ciągu roku, przy odpowiednim rozplanowaniu grafików i dalszym rozwoju infrastruktury.

Zazwyczaj wycieczkowce stacjonują w Porcie Gdańsk od 8 do 12 godzin, co pozwala pasażerom na intensywne zwiedzanie miasta i okolic. Zdarzają się jednak także dłuższe wizyty typu overnight – średnio 2–3 razy w roku, gdy plan rejsu zakłada nocleg w mieście portowym. Takie pobyty szczególnie cieszą lokalnych przedsiębiorców i branżę turystyczną, bo statki pasażerskie i ich pasażerowie to dochód głównie dla miasta – dodaje Michał Stupak.

Stabilny ruch, rosnące możliwości i inwestycje w rozwój sprawiają, że Port Gdańsk nie tylko utrzymuje, ale i wzmacnia swoją pozycję wśród bałtyckich portów. To dowód na konsekwentnie realizowane inwestycje, rozwój i dostosowywanie infrastruktury do wymagań światowych operatorów rejsowych.