Polska – Bangladesz: rozmowy o współpracy morskiej i energetycznej w Porcie Gdańsk

7 lipca 2025 r. mieliśmy zaszczyt gościć w Porcie Gdańsk Delegację Ambasady Bangladeszu w składzie: J.E. Md Mainul Islam – Ambasador oraz Pan Biswajit Debnath – Pierwszy Sekretarz.
Reprezentacja Portu Gdańsk przedstawiła zacnym gościom najważniejsze informacje o funkcjonowaniu i strategicznym znaczeniu Portu Gdańsk.
Rozmowy dotyczyły nawiązania bezpośrednich szlaków morskich pomiędzy Polską a Bangladeszem; możliwości współpracy pomiędzy Portem Gdańsk a największym portem Bangladeszu – Portem Chittagong; rozwoju Terminalu LNG w Porcie Gdańskim oraz perspektyw współpracy z Bangladeszem w tym obszarze.
Bangladesz to kraj o rosnącym znaczeniu gospodarczym. Dziś liczy około 173 miliony mieszkańców, co czyni go ósmym najbardziej zaludnionym państwem na świecie. Z bardzo młodą populacją i dynamicznie rosnącą klasą średnią, stanowi ogromny rynek konsumencki oraz siłę roboczą, która napędza przemysł i eksport.
Choć jest znany głównie z potężnego sektora tekstylnego (drugi eksporter odzieży na świecie), Bangladesz inwestuje także w rozwój branż takich jak: elektronika i sprzęt AGD, farmaceutyki, energetyka (w tym LNG i odnawialne źródła energii), przemysł spożywczy, technologie cyfrowe i IT.
Największym i najważniejszym portem morskim Bangladeszu jest Port Chittagong (Chattogram) – położony nad Zatoką Bengalską, w południowo-wschodniej części kraju. Obsługuje on ponad 90% całego morskiego handlu zagranicznego Bangladeszu, z przeładunkami przekraczającymi 3 miliony TEU rocznie. To port o strategicznym znaczeniu dla regionu Azji Południowej i główny węzeł logistyczny dla eksportu tekstyliów, produktów rolnych, komponentów elektronicznych i wielu innych grup towarowych.
Wymiana morska między Polską a Bangladeszem odbywa się obecnie głównie przez porty pośredniczące (np. Colombo, Singapur). Nie ma jeszcze bezpośrednich serwisów kontenerowych, ale rosnący wolumen wymiany handlowej oraz rozwój infrastruktury morskiej w obu krajach tworzą realną przestrzeń do nawiązania regularnych połączeń.
Czy możliwe jest wzmocnienie pozycji Portu Gdańsk jako bramy do Europy Środkowo-Wschodniej i otwarcie Bangladeszowi nowego kierunku ekspansji gospodarczej? Potwierdzą to kolejne działania, badające potencjał głębszej współpracy – zarówno w zakresie logistyki i infrastruktury portowej, jak i energetyki oraz handlu międzynarodowego i promocji bezpośrednich szlaków morskich.