LogMare 2025: bezpieczeństwo i innowacje w logistyce morskiej w centrum uwagi

W Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni trwa konferencja naukowa Logistyka Morska „LogMare 2025” – jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych, które łączy środowisko naukowe, biznesowe i przedstawicieli instytucji publicznych. Tegoroczna edycja skupia się na kluczowych wyzwaniach stojących przed sektorem – od odporności łańcuchów dostaw po rozwój infrastruktury o podwójnym, cywilno-wojskowym przeznaczeniu.
Pierwszy panel konferencji poświęcono strategicznym aspektom logistyki morskiej i budowaniu odporności łańcuchów dostaw w zmieniającym się środowisku geopolitycznym. Eksperci podkreślali rosnące znaczenie współpracy między sektorem cywilnym a wojskowym, która ma zapewnić bezpieczeństwo transportowe i energetyczne Polski oraz całego regionu Morza Bałtyckiego.
Wśród prelegentów znalazł się Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk, który zwrócił uwagę na podwójną rolę, jaką porty morskie odgrywają w dzisiejszej gospodarce.
– Rozwój portu to dziś zadanie o podwójnym znaczeniu – ekonomicznym i strategicznym. Musimy zapewnić strumień przychodów dla budżetu państwa, ale jednocześnie być gotowi do realizacji każdego zadania z zakresu mobilności wojskowej – mówił.
Port Gdańsk – gospodarczy i strategiczny filar Bałtyku
Wiceprezes Aleksandrowicz przedstawił imponującą skalę działalności Portu Gdańsk, obejmującego ponad 14 tys. hektarów akwenów i 2,5 tys. hektarów powierzchni lądowej.
– W momencie wybuchu wojny w Ukrainie musieliśmy znaleźć ogromne przestrzenie na składy węgla, co chwilowo zaburzyło nasze plany rozwojowe. Dziś wracamy do równowagi, uwalniając tereny dla innych funkcji gospodarczych – wyjaśnił wiceprezes Aleksandrowicz.
Port Gdańsk znajduje się obecnie w pierwszej dziesiątce największych portów Unii Europejskiej, zajmując dziewiąte miejsce z rocznym wynikiem ok. 77–78 mln ton przeładunków.
– To poziom, który pozwala nam konkurować z największymi ośrodkami Europy, a jednocześnie utrzymywać pozycję lidera wśród portów kontenerowych na Bałtyku – podkreślił.
Inwestycje w infrastrukturę o podwójnym przeznaczeniu
Rozwój portowej infrastruktury w Gdańsku realizowany jest w oparciu o zasadę „dual-use”, czyli podwójnego przeznaczenia cywilno-wojskowego. W ramach własnego programu inwestycyjnego prowadzone są prace nad pogłębianiem torów wodnych, przebudową nabrzeży oraz dostosowaniem terminali do obsługi transportów wojskowych.
Jednym z wyzwań, o których wspomniał wiceprezes Aleksandrowicz, jest brak unijnego wsparcia dla niektórych projektów infrastrukturalnych z powodu sztywnych regulacji.
– Walczymy o zmianę unijnych parametrów dla infrastruktury military mobile. Obecnie realizujemy te inwestycje bez wsparcia unijnego, bo nasze nabrzeża mają głębokość 10,5–11 m, podczas gdy minimalny wymóg to 14 m. W praktyce żaden okręt wojskowy takich parametrów nie potrzebuje, ale przepisy są sztywne – tłumaczył.
Bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej – nowe wyzwania
Jednym z kluczowych tematów debaty były też zagrożenia dla infrastruktury krytycznej. Wiceprezes Portu Gdańsk zwrócił uwagę na rosnącą liczbę incydentów z użyciem dronów w pobliżu strategicznych obiektów.
– Widzimy coraz częstsze próby naruszeń przestrzeni powietrznej dronami nad strategicznymi obiektami portowymi. Przepisy nie nadążają za technologią – musimy wnioskować o strefy zakazu lotów i inwestować w systemy kontroli, by zapewnić ciągłość działania portu – podkreślił.
Port Gdańsk przygotowuje się już do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, w której przewidziano znaczące środki na rozwój infrastruktury wojskowej oraz o charakterze dual-use. Planowane inwestycje mają wzmocnić nie tylko pozycję portu na mapie europejskiej logistyki, lecz także jego znaczenie strategiczne dla bezpieczeństwa regionu.
Konferencja LogMare 2025 potwierdza, że polskie porty odgrywają coraz ważniejszą rolę w systemie bezpieczeństwa gospodarczego i militarnego Europy. Współpraca nauki, biznesu i instytucji publicznych tworzy fundament, na którym budowana jest nowoczesna, odporna i bezpieczna logistyka morska – kluczowy element suwerenności Polski nad Bałtykiem.