sygnet

Europejskie porty jednoczą się na rzecz wspólnego bezpieczeństwa

Europejskie porty jednoczą się na rzecz wspólnego bezpieczeństwa

Spotkanie przedstawicieli Europejskiego Sojuszu Portowego (European Ports Alliance) odbyło się już po raz drugi, tym razem w Gdańsku. Wydarzenie zgromadziło 120 kluczowych przedstawicieli instytucji unijnych, portów europejskich, służb bezpieczeństwa oraz sektora prywatnego, oferującego rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Wspólnie omawiali wyzwania i przyszłe kierunki działań w zakresie przeciwdziałania przestępczości zorganizowanej i przemytowi narkotyków drogą morską.

Europejski Sojusz Portowy (European Ports Alliance) to inicjatywa powstała przed rokiem w Brukseli, w odpowiedzi na potrzebę zacieśnienia współpracy pomiędzy portami Unii Europejskiej w obliczu rosnących zagrożeń transgranicznych. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Komisję Europejską oraz Polską Prezydencję w Radzie Unii Europejskiej w ścisłej współpracy z Portem Gdańsk.

Port Gdańsk jest jedynym polskim portem będącym członkiem tej inicjatywy, co jest dowodem jego zaangażowania w działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa w portach i wspólne przeciwdziałanie przemytowi, cyberatakom i wszelkim formom przestępczości, które zagrażają nie tylko poszczególnym krajom, ale całemu łańcuchowi dostaw.

W dzisiejszych czasach, gdy porty stają się coraz bardziej cyfrowe, złożone i powiązane globalnie, ich bezpieczeństwo jest fundamentem stabilności gospodarczej, ochrony społeczeństwa i odporności na zagrożenia hybrydowe. Port Gdańsk odgrywa tu szczególną rolę. Jesteśmy największym portem w Polsce, bramą na świat dla wielu strategicznych towarów i jednocześnie miejscem, gdzie kwestie bezpieczeństwa mają wymiar nie tylko operacyjny, ale i symboliczny – powiedział Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk, witając uczestników konferencji w towarzystwie przedstawicieli Komisji Europejskiej.

Tę część spotkania uświetniły także prezentacje dwóch projektów badawczo-rozwojowych, finansowanych przez UE: BorderSens i METEOR, będących nowoczesnymi technologiami wykrywania narkotyków.

W programie głównych obrad, współprowadzonych przez Oliviera Onidiego z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych (DG Home) i Matthiasa Petschke z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Podatków i Unii Celnej  (DG TAXUD), znalazły się prezentacje o zagrożeniach związanych z przemytem narkotyków szlakami morskimi, wygłoszone przez przedstawicieli Europolu, Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (European Union Drugs Agency) oraz Policji Portu Rotterdam. O działaniach w zakresie ochrony infrastruktury portowej mówił Alan Aleksandrowicz z Portu Gdańsk. Swój wkład w dyskusję wnieśli także przedstawiciele Światowej Rady Żeglugi (World Shipping Council) oraz Federacji Europejskich Prywatnych Firm i Terminali Portowych (FEPORT).

Szczególną uwagę poświęcono projektom zwiększającym bezpieczeństwo portów: UnderSec i SMAUG, stanowiącym nowe rozwiązania w zakresie ochrony infrastruktury podwodnej. Ponadto przedstawiciele Koalicji Siedmiu Państw Europejskich Przeciwko Przestępczości Zorganizowanej: Belgii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Hiszpanii i Szwajcarii, zaprezentowali dokument roboczy dotyczący skuteczniejszej strategii portów UE dotyczącej przestępczości zorganizowanej.

Dalsze dyskusje koncentrowały się na podsumowaniu aktywności Sojuszu w pierwszym roku jego działalności, omówieniu priorytetów na kolejny rok oraz planach w zakresie opracowania całościowej strategii UE dla portów. Zwieńczeniem konferencji była sesja zamykająca, podczas której podkreślono konieczność dalszego wzmacniania współpracy.

Zarówno powołanie Europejskiego Sojuszu Portowego, jak i  drugie spotkanie, zorganizowane w Gdańsku, to ważny krok w budowie bezpieczniejszych szlaków handlowych w Europie oraz umacnianiu współpracy między portami, służbami bezpieczeństwa i sektorem prywatnym – podsumował Alan Aleksandrowicz.