sygnet

Enforcer zainaugurował nowy serwis francuskiego przewoźnika CMA CGM w Porcie Gdańsk

Pod koniec lipca do Baltic Hub w Porcie Gdańsk zawinął pierwszy kontenerowiec w ramach serwisu Scandinavia West Coast Express (SWX), który łączy Polskę z Danią, Szwecją i Litwą. Nowe, cotygodniowe połączenie ma zapewnić lepsze możliwości obsługi dostaw oraz wzmacniać rolę Portu Gdańsk jako kluczowego hubu logistycznego w regionie Morza Bałtyckiego.

Pierwszym statkiem, który zawinął do Gdańska w ramach nowego serwisu jest Enforcer. To niewielka jednostka o dł. 134,65 m i ładowności 750 TEU, która została zbudowana w 2003 r. i pływa pod banderą Niderlandów.
Serwis SWX to bezpośrednie połączenie pomiędzy Skandynawią a południowym Bałtykiem w rotacji: Göteborg – Aarhus – Kłajpeda – Gdańsk – Göteborg. SWX ma też zapewnić połączenia z Short Sea Services w Gdańsku i Kłajpedzie, a także z usługami CMA CGM Far East w Gdańsku. Połączenie Aarhus i Göteborga z Polską i Litwą stanowić ma bardziej ekologiczną i zrównoważoną alternatywę dla transportu drogowego, a dodatkowo zapewni dobrą komunikację z połączeniami CMA CGM z Dalekiego Wschodu, jakie zawijają do Baltic Hub w Porcie Gdańsk.
Do Gdańska kontenerowce będą przypływać w każdą niedzielę. Transit time z polskiego portu do Göteborga wynosi 4 dni.

Co to oznacza dla portu? – Jeszcze więcej statków działających w ramach połączeń CMA CGM. W styczniu tego roku przewoźnik zainaugurował zmodyfikowane połączenie feederowe Baltic Express, w którego rotacji znalazły się porty fińskie, łotewskie i polskie. Do naszego portu zawija też od sierpnia 2023 roku serwis French Asia Line 1 (FAL1), w ramach którego regularnie kursują kontenerowce poruszające się na trasie łączącej porty azjatyckie i europejskie – wyjaśnia Maksymilian Czapiewski z Portu Gdańsk.

Nie tylko Skandynawia. Wiodący kierunek: Azja

Port Gdańsk utrzymuje obecnie cztery bezpośrednie serwisy oceaniczne z Azją, obsługiwane przez największych globalnych armatorów.
CMA CGM kontynuuje eksploatację rozbudowanej linii FAL1, obsługiwanej 400-metrowymi kontenerowcami typu megamax. Serwis realizowany jest w tygodniowej rotacji: Ningbo – Szanghaj – Yantian – Singapur – Tanger Med – Dunkierka – Southampton – Gdańsk – Le Havre – Port Klang – Ningbo.

Dodatkowo Ocean Alliance (CMA CGM, Evergreen, COSCO Shipping wraz z OOCL) utrzymuje serwisy FAL5/NE1/LL1/AEU1, łączące porty Dalekiego Wschodu z terminalem Baltic Hub w Gdańsku.
Armator MSC uruchomił zaś dwa niezależne serwisy zapewniające regularne, cotygodniowe połączenia m.in. z portami w Chinach, Korei Południowej i Wietnamie.

Włączenie Portu Gdańsk do globalnych sieci żeglugowych największych operatorów nie tylko przełożyło się na dynamiczny wzrost przeładunków kontenerowych, ale także znacząco zwiększyło jego znaczenie w łańcuchach dostaw. Tym samym Gdańsk umacnia swoją pozycję jako kluczowy hub kontenerowy na Morzu Bałtyckim i strategiczny punkt wejścia dla rynków Europy Środkowo-Wschodniej.