sygnet

Drogowcy mogą się uczyć od hydrotechników – rozbudowa Nabrzeża Bytomskiego zakończona przed czasem

Drogowcy mogą się uczyć od hydrotechników – rozbudowa Nabrzeża Bytomskiego zakończona przed czasem

12 grudnia 2025 r. w Porcie Gdańsk odbyła się uroczystość zakończenia rozbudowy Nabrzeża Bytomskiego. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF2. To istotny krok w kierunku dalszego wzmacniania pozycji Portu Gdańsk w sieci TEN-T oraz zwiększania jego konkurencyjności na rynku transportu morskiego.

Pełna nazwa projektu to „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Generalnym wykonawcą był PORR S.A. Zgodnie z umową, podpisaną w marcu 2024 r., inwestycja miała zostać ukończona do 19 lutego 2026 r., jednak wykonawca oddał ją blisko trzy miesiące przed terminem. Wartość zadania wyniosła ok. 43 mln zł.

Podczas uroczystości Jacek Karnowski, wiceminister w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, podkreślił, że Polska nadal słabo korzysta z niektórych centralnych środków unijnych, takich jak Horyzont Europa, natomiast doskonale radzi sobie z wykorzystaniem programu CEF.

Gratulacje dla Ministerstwa Infrastruktury, bo porty morskie potrafią skutecznie korzystać z tych środków. W ostatnich 10 latach Port Gdańsk pozyskał ponad miliard złotych z programów krajowych i kolejny miliard z instrumentu CEF. Wczoraj, będąc na Wybrzeżu z wicepremierem Kosiniakiem-Kamyszem, usłyszałem od niego: „u was naprawdę dzieją się inwestycje”. I to prawda – mówił Jacek Karnowski.

Większe możliwości operacyjne

Dzięki tej inwestycji Nabrzeże Bytomskie uzyskało status wielofunkcyjnego nabrzeża przeładunkowego, umożliwiającego obsługę znacznie większych jednostek niż dotychczas. Przed przebudową głębokość przy nabrzeżu wynosiła około 6 m, co pozwalało na cumowanie statków o długości do 116 m i nośności ok. 7 000 DWT. Po modernizacji parametry te znacząco wzrosły.

– Modernizacja Nabrzeża Bytomskiego, zlokalizowanego w Porcie Wewnętrznym, ma ogromne i wielowymiarowe znaczenie dla funkcjonowania całego Portu Gdańsk. To projekt, który – choć obejmuje jeden odcinek infrastruktury – wpływa na cały układ portowy, jego przepustowość i perspektywy rozwoju – podkreśliła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. Rozwój tzw. starego portu jest dziś ważny w kontekście dynamicznie rosnących przeładunków i zmieniających się potrzeb rynku. To właśnie tu koncentrują się operacje, które wymagają elastycznej, wielofunkcyjnej i technicznie zaawansowanej infrastruktury. Dzięki takim inwestycjom Port Wewnętrzny staje się coraz silniejszym ogniwem systemu transportowego, wspierając rozwój handlu, przemysłu i energetyki.

Po przebudowie nabrzeże stało się uniwersalnym obiektem przeładunkowym, otwierając nowe możliwości dla operatorów i łańcuchów logistycznych. Wydłużona linia cumownicza, stabilna konstrukcja i nowoczesna infrastruktura techniczna znacząco zwiększają potencjał portu.

– Dzięki uzyskanej głębokości 10,2 m możliwa jest obsługa większych statków, poprawia się również bezpieczeństwo manewrowania. Dotychczas cumować mogły tu jednostki o długości do 116 m. Obecnie możemy obsługiwać statki o długości do 142 m, szerokości do 25 m i aż czterokrotnie większej nośności – wyjaśniał Stefan Rudnik, dyrektor Departamentu Inwestycji Portu Gdańsk.

Nowy standard infrastruktury portowej

W ramach zadania wykonano 204-metrowy odcinek nabrzeża, powstały jako konstrukcja płytowa z przednią palościanką oraz płytą wspartą na ruszcie z pali CFA. Obiekt wyposażono w pełną infrastrukturę techniczną, a dopuszczalne obciążenie robocze w pasie technicznym wynosi 30 kN/m². Przeprowadzono także prace pogłębiarskie oraz wykonano kanalizację kablową, deszczową i wodociągową. Całość uzupełnia nowoczesne oświetlenie na czterech 36-metrowych masztach, zapewniające bezpieczną eksploatację nawet w warunkach ograniczonej widoczności.

Jak podkreślał Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR S.A., podczas budowy nie odnotowano żadnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu pracujących tam osób.

Jestem współzałożycielem stowarzyszenia bezpieczeństwa w budownictwie i zależy nam, by polskie budownictwo nadal pozostawało w europejskiej awangardzie. Pod względem bezpieczeństwa jesteśmy lepsi niż 92 proc. państw europejskich – zaznaczył.

Operator poszukiwany

Zakończenie rozbudowy Nabrzeża Bytomskiego zbiegło się z działaniami prorozwojowymi dotyczącymi zagospodarowania przyległych terenów portowych. Przed Portem Gdańsk ostatni etap – wybór operatora, który będzie prowadził działalność przeładunkową, wykorzystując pełny potencjał nowej infrastruktury. Obecnie trwa przetarg na najem zabudowanej nieruchomości o powierzchni ponad 5 ha, położonej przy ul. Ku Ujściu, z dostępem do nabrzeża. Termin składania ofert upływa 22 stycznia 2026 r.

Rozbudowa Nabrzeża Bytomskiego to nie tylko poprawa infrastruktury, lecz także inwestycja w przyszłość polskiej gospodarki morskiej – w rozwój transportu, handlu i bezpieczeństwa energetycznego oraz surowcowego kraju.

– Inwestycja została zrealizowana dzięki wsparciu funduszy unijnych, ale również dzięki znaczącemu wkładowi własnemu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Środki te pochodzą z wypracowanego zysku, który – jako spółka o szczególnym charakterze – reinwestujemy w rozwój infrastruktury. To dowód na nasze odpowiedzialne i długofalowe podejście do zarządzania majątkiem portowym – mówiła Dorota Pyć.

Przedsięwzięcie to otwiera nowe możliwości inwestycyjne i potwierdza konsekwentne działania Portu Gdańsk na rzecz podnoszenia potencjału operacyjnego i gospodarczego.

Podstawowym celem portu jest tworzenie warunków do prowadzenia działalności handlowej. Wspierając biznes, przyczyniamy się do stabilności finansowej państwa – podsumowała prezes Portu Gdańsk.