Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk, w zarządzie Baltic Ports Organisation
W Kłajpedzie odbyła się Konferencja Portów Bałtyckich – największe coroczne wydarzenie organizowane przez Baltic Ports Organization. W 2024 roku, po kilku latach przerwy, Port Gdańsk ponownie został członkiem BPO. Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk, dołączył zaś do zarządu tej organizacji jako przedstawiciel polskich portów.
Tegoroczna edycja Konferencji Portów Bałtyckich za nami. Były to trzy obfite w wydarzenia dni. W czterech sesjach uczestniczyło wielu ekspertów, którzy dyskutowali na bieżące tematy kluczowe dla branży portowej w regionie Morza Bałtyckiego. Prelegenci próbowali przewidzieć przyszłość portów w kontekście geopolityki, rozmawiali o perspektywach żeglugi, polityki transportowej, ekologizacji i transformacji energetycznej.
W sesji poświęconej aktualnemu stanowi europejskiej polityki transportowej i korytarzy transportowych wziął udział Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk. Uczestniczył w panelu dyskusyjnym „Od Morza Egejskiego do Estonii, nowy korytarz transportowy – Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie (BBA) – w kontekście nowego krajobrazu geopolitycznego”. Paneliści omawiali możliwe scenariusze czasów, gdy wojna na Ukrainie dobiegnie końca, a Ukraina dołączy do Unii Europejskiej. Wskazywali na znaczenie inwestowania w korytarze transportowe i podkreślali konieczność dotarcia bałtyckich portów do wszystkich z nich.
– Ukraina będzie wielkim graczem i stanie się dużym hubem transportowym między Europą a Azją – przekonywał podczas panelu prezes Aleksandrowicz.
Według Mariny Basso Michael (Port Hamburg) nie ma możliwości powrotu Ukrainy do stanu sprzed lutego 2022 r. i wszyscy musimy skupić się na jej odbudowie i stworzeniu „Planu Marshalla” dla Ukrainy.
Baltic Ports Organization to regionalna organizacja portów, która inspiruje i wspiera swoich członków, jednocześnie aktywnie współpracując z odpowiednimi partnerami. Została założona 10 października 1991 r. w Kopenhadze, w celu ułatwienia współpracy między portami oraz monitorowania i poprawy możliwości żeglugi w regionie Morza Bałtyckiego. BPO jest organizacją zarejestrowaną w Estonii (siedziba portu w Tallinie) i działa zgodnie z estońską ustawą o stowarzyszeniach non-profit.