Inwestycje




Poprawa dostępu do Portu Gdańsk – modernizacja toru wodnego 2
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA złożył do Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Poprawa dostępu do Portu Gdańsk – modernizacja toru wodnego 2”, w ramach Instrumentu CEF 2. W ramach tej inwestycji przewiduje się rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości 1916 metrów, wraz z infrastrukturą kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż Kanału Portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i częściowo Węglowe to nabrzeża znajdujące się w Basenie Górniczym. Projekt posiada wszelkie niezbędne dokumenty: projektowe, środowiskowe, a także zgody i pozwolenia. Zakończenie procesu oceny projektów przez CINEA przewidywane jest na czerwiec 2022 r. Całkowita wartość projektu to ok. 533 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych, w wysokości 85 proc. kosztów, stanowić będzie nieco ponad 453 mln zł. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2022-2026. Projekt przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego, oraz zwiększenia przepustowości. Dzięki tej inwestycji ulegną poprawie jakość i standard obsługi statków, a także warunki pracy. Zwiększy się długość linii cumowniczej, a linie brzegowe będą dostosowane do potrzeb jednostek o maksymalnym dopuszczalnym zanurzeniu, tak by mogły one bezpiecznie nawigować w Kanale Portowym.
Projekt: „Poprawa dostępu do Portu Gdańsk – modernizacja toru wodnego 2” – współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu CEF 2 „Łącząc Europę”.
Baltic Hub 3 – zalądowienie obszaru morskiego i budowa trzeciego terminalu głębokowodnego w Porcie Północnym
W drugiej połowie 2022 r. spółka DCT Gdańsk z grupy PSA, operator największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim, rozpocznie budowę trzeciego terminalu głębokowodnego Baltic Hub 3. T3 powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych portu. Nowe nabrzeże będzie miało długość 717 m, głębokość 18 m, a plac składowy – powierzchnię 36 ha. Dzięki tej inwestycji, której wartość wynosi ok. 2 mld zł, zwiększą się możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU (z 3 do 4,5 mln TEU rocznie). Dodatkowo, w ramach projektu Baltic Hub 3, zakupionych zostanie 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok. Uruchomienie nowego terminalu przewidziane jest w połowie 2024 roku. Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych. DCT Gdańsk to największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim. Od momentu rozpoczęcia operacji w 2007 roku wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 – uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.
Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku
Port Gdańsk swoje inwestycje koncentruje na doprowadzeniu ruchu kolejowego oraz samochodowego do terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w Porcie Zewnętrznym. W ramach projektu, współfinansowanego przez Unię Europejską, zrealizowane zostały 4 zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych. W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostało łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych. Przedsięwzięcie to było jedną z największych inwestycji drogowo-kolejowych realizowanych przez ZMPG S.A. Swoim zasięgiem objęło nie tylko modernizację istniejących już obiektów infrastrukturalnych, ale także budowę nowych, których celem była poprawa dostępności drogowo-kolejowej do poszczególnych baz i terminali zlokalizowanych w głębokowodnej części portu.
Projekt: „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugowych w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku
To jeden z najważniejszych projektów inwestycyjnych realizowanych obecnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Dzięki temu przedsięwzięciu, kanał portowy zyska na szerokości i głębokości, umożliwiając dostęp do Portu Wewnętrznego dla większego zakresu jednostek, zapewniając statkom bezpieczne warunki nawigacyjne. Rozbudowa nabrzeży doprowadzi m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych. Ta wieloletnia inwestycja obejmuje swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny, oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o łącznej długości prawie 5 km, oraz 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny umożliwi włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. Z kolei dzięki modernizacji toru wodnego, zwiększy się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do portu wewnętrznego. W kanale portowym będą mogły być obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast na Kanale Kaszubskim docelowo obsługiwane będą statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.
Projekt: „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Port Centralny
Port Centralny – to projekt rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej, który ma być jedną z kluczowych inwestycji w obszarze polskiej gospodarki morskiej. Obliczone na lata przedsięwzięcie, jest szacowane na ok. 12 mld zł. Dzięki niemu Port Gdańsk ma szansę stać się intermodalnym węzłem transportowym, pełniącym rolę hubu w rejonie Morza Bałtyckiego oraz centrum dystrybucyjno-logistycznego dla Europy Środkowo-Wschodniej. Zgodnie z założeniami koncepcyjnymi, ma odgrywać rolę portu pierwszego wyboru dla globalnych partnerów biznesowych, zapewniając dogodny dostęp największym statkom. Z uwagi na to, że projekty inwestycje Portu Gdańsk wyczerpują lądowe możliwości przestrzennego rozwoju infrastruktury nabrzeżowej wzdłuż linii brzegowej, Port swoje plany kieruje w stronę wód Zatoki Gdańskiej. Port Centralny to projekt zalądowienia akwenu i budowy pirsów w głębokowodnej części portu na powierzchni ok. 410 ha. W ramach tego projektu planowana jest budowa kilku terminali, m.in. kontenerowego, ro-ro, chemicznego, LNG, zbożowego, jak również pasażerskiego i wycieczkowego. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.
- Strategia 2030 [dokument PDF, 1.92 Mb Adobe Reader]