Inwestycje




Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku
Port Gdańsk swoje inwestycje koncentruje na doprowadzeniu ruchu kolejowego oraz samochodowego do terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w Porcie Zewnętrznym. W ramach projektu, współfinansowanego przez Unię Europejską, realizowane są 4 zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych. W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostanie łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych. Przedsięwzięcie to jest jedną z największych inwestycji drogowo-kolejowych realizowanych przez ZMPG S.A. Swoim zasięgiem obejmuje nie tylko modernizację istniejących już obiektów infrastrukturalnych, ale także budowę nowych, których celem jest poprawa dostępności drogowo-kolejowej do poszczególnych baz i terminali zlokalizowanych w głębokowodnej części portu. Projekt dofinansowany z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugowych w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku
To jeden z najważniejszych projektów inwestycyjnych realizowanych obecnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Dzięki temu przedsięwzięciu, kanał portowy zyska na szerokości i głębokości, umożliwiając dostęp do Portu Wewnętrznego dla większego zakresu jednostek, zapewniając statkom bezpieczne warunki nawigacyjne. Rozbudowa nabrzeży doprowadzi m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych. Ta wieloletnia inwestycja obejmuje swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny, oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o łącznej długości prawie 5 km, oraz 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny umożliwi włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. Z kolei dzięki modernizacji toru wodnego, zwiększy się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do portu wewnętrznego. W kanale portowym będą mogły być obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast na Kanale Kaszubskim docelowo obsługiwane będą statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m. Projekt dofinansowany z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Port Centralny
Port Centralny – to projekt rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej, który ma być jedną z kluczowych inwestycji w obszarze polskiej gospodarki morskiej. Obliczone na lata przedsięwzięcie, jest szacowane na ok. 12 mld zł. Dzięki niemu Port Gdańsk ma szansę stać się intermodalnym węzłem transportowym, pełniącym rolę hubu w rejonie Morza Bałtyckiego oraz centrum dystrybucyjno-logistycznego dla Europy Środkowo-Wschodniej. Zgodnie z założeniami koncepcyjnymi, ma odgrywać rolę portu pierwszego wyboru dla globalnych partnerów biznesowych, zapewniając dogodny dostęp największym statkom. Z uwagi na to, że projekty inwestycje Portu Gdańsk wyczerpują lądowe możliwości przestrzennego rozwoju infrastruktury nabrzeżowej wzdłuż linii brzegowej, Port swoje plany kieruje w stronę wód Zatoki Gdańskiej. Port Centralny to projekt zalądowienia akwenu i budowy pirsów w głębokowodnej części portu na powierzchni ok. 410 ha. W ramach tego projektu planowana jest budowa kilku terminali, m.in. kontenerowego, ro-ro, chemicznego, LNG, zbożowego, jak również pasażerskiego i wycieczkowego. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.
- Strategia 2030 [dokument PDF, 1.92 Mb, Adobe Reader]