sygnet

Owocny dialog na rzecz dobrej współpracy Portu Gdańsk z sąsiadami

Owocny dialog na rzecz dobrej współpracy Portu Gdańsk z sąsiadami

Port Gdańsk co jakiś czas organizuje spotkania z przedstawicielami Rad i Zarządów okolicznych dzielnic: Nowy Port, Stogi, Przeróbka i Letnica, aby omawiać kluczowe kwestie dotyczące współpracy z lokalnymi społecznościami. Podczas rozmów poruszane są tematy związane z wpływem działalności portu na jakość życia mieszkańców, ochroną środowiska oraz wspólnymi inicjatywami na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Ostatnie takie spotkanie miało miejsce 31 marca w Kapitanacie Portu Północnego. Port Gdańsk zaprosił przedstawicieli Rad i Zarządów Dzielnic Nowy Port, Stogi, Przeróbka i Letnica. Przeróbkę reprezentowały: przewodnicząca Elżbieta Żmijewska i jej zastępczyni Monika Obuch; ze Stogów przybyły Sabina Mirska, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy i Anna Brzyska-Wyłoga, przewodnicząca Rady Dzielnicy; zaś z Letnicy – Elżbieta Strzelczyk, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy i Sebastian Piasecki, Przewodniczący Rady Dzielnicy. Na spotkaniu, z powodów zdrowotnych, zabrakło przedstawicieli Nowego Portu.

Spotkanie otworzył Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk ds. finansowych i bezpieczeństwa. Mówił o inwestycjach, prognozach przeładunkowych, transformacji energetycznej.

– Przeładunki węgla spadły, osiągając poziom ok. 8 mln ton. Zbliżają się do poziomu sprzed wojny (2022 r.). Dwa lata temu, węgla mieliśmy prawie o 100 proc. więcej. Dopóki nie ruszy w pełni offshore wind, FSRU i energetyka jądrowa, węgiel nadal – przynajmniej do 2035 roku będzie głównym surowcem energetycznym w Polsce. Będziemy musieli jakoś z nim żyć – wyjaśniał Alan Aleksandrowicz.

Była też mowa o działaniach na rzecz usprawnienia ruchu drogowego w okolicach portu.

Kluczową dla portu rzeczą jest obecnie udrożnienie ruchu i przebudowa skrzyżowania ul. Ku Ujściu, Kujawskiej i Chemików, tak by nie dopuścić do blokowania ronda KOR. Jest to bowiem newralgiczne miejsce, główny wjazd do PGE, na Dworzec Drzewny, do Fosforów – dodał.

Radne dzielnicy Stogi dopytywały też o powody zmiany granic administracyjnych portu. Do porządku marcowych obrad Rady Miasta Gdańska trafiła bowiem uchwała w tej sprawie. Dotyczyła wyrażenia opinii przez RMG w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury, dotyczącego nowych granic Portu Gdańsk. Zaproponowano w nim zmiany granicy portu w sześciu lokalizacjach. W przypadku jednej z nich – Kanału na Stępce – ZMPG jest gotów z niej zrezygnować, w przypadku pozostałych pięciu – podtrzymuje chęć rozszerzenia swojego terenu. Port potrzebuje terenów m.in. pod budowę alternatywnych dróg dojazdowych, w tym kolejowych, w celu udrożnienia głównych arterii do niego prowadzących. Konsekwencją rozszerzenia granic portu morskiego – zgodnie z ustawą – jest to, że zarząd portu morskiego ma prawo pierwokupu tych terenów. Co ważne, każdy inwestor czy właściciel terenu leżącego w granicach portu, będzie musiał wystąpić do portu o opinię związaną z obrotem tymi nieruchomościami.

Na koniec spotkania raport z działań Portu Gdańsk dotyczący walki z pyłem węglowym zaprezentowała Regina Stawnicka, rzecznik prasowy Portu Gdańsk, zaś dr Michalina Bielawska, dyrektor fundacji ARMAG zaprezentowała wyniki badań jakości powietrza w dzielnicach Nowy Port i Stogi oraz charakterystykę cząsteczek PM2,5, PM10 i PM40.

ARMAG posiada w Trójmieście 9 stacji monitoringu jakości powietrza. Jak na populację 750 tys. mieszkańców to bardzo dobry wynik. Gdańsk jest pod tym względem uprzywilejowany. Najwięcej przekroczeń PM 10 i PM 2,5 jest w okresie grzewczym. Cząstki te generowane są głównie przez kotły i piece, oraz spaliny samochodowe. Na trzecim miejscu jest emisja niezorganizowana czyli drobny przemysł, szlifowanie, przeładunki, pożary. Najgroźniejsze dla zdrowia cząstki mają poniżej 10 mikrometrów. Gdy są większe, nasz nos je wyłapie – mówiła dr Michalina Bielawska, dyrektor fundacji ARMAG.

Kolejne spotkanie zaplanowano na czerwiec.