Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu
Koronawirus - informacje

 

Strona główna » Wydarzenia » Mila pomiarowa gdańskiego portu

Baltexpo '2011 - lądowe bariery rozwoju portów morskich
09.09.2011

Minister Cezary Grabarczyk w gdańskim porcie
09.09.2011

Wizyta ministrów ds. transportu w Porcie Gdańsk
06.09.2011

Mila pomiarowa gdańskiego portu
05.09.2011

Delegacja z Shanghaju z wizytą w Porcie Gdańsk
05.08.2011

Wyjazdowe Posiedzenie Attachés UE ds. Transportu
01.08.2011

Moda na DCT - morski kierunek gospodarki
25.07.2011

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Mila pomiarowa gdańskiego portu

05.09.2011

1 września 2011 Sala Weta Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku gościła niemałe grono ludzi, dla których rozwój gdańskiego portu był zawodowym i życiowym wyzwaniem. To dzięki nim - przed z górą 40 laty - realnych kształtów zaczęły nabierać idee, pozwalające Gdańskowi utrzymywać silną pozycję wśród portów bałtyckich. Mimo siwych skroni, powitalnym uściskom towarzyszył błysk oczu i spore emocje. Pretekstem spotkania była prezentacja książki: "Port Północny w Gdańsku - historia powstania i teraźniejszość", opracowanej przez byłego dyrektora ds. budowy PP Aleksandra Białeckiego. Na 200 kartach znalazł się opis wysiłków tysięcy ludzi, z których zaledwie cząstkę wymieniono z nazwiska.

Refleksjom i wspomnieniom sprzyjał przegląd fotografii: od tych najcenniejszych - archiwalnych, do współczesnych - zachowujących dzisiejszy obraz nabrzeży. Zdjęcia utrwaliły kierunek rozwoju gdańskiego portu i konsekwencję tworzenia kolejnych terminali wychodzących w głąb zatoki, co umożliwia dziś Gdańskowi przyjmowanie największych statków wpływających na Bałtyk. Taki zamysł - niczym "mila pomiarowa" wskazująca parametry bezpiecznego zawijania do portu - wyznaczył optymalne warunki... trwania Portu Gdańsk na mapie Bałtyku i utrzymywania od z górą tysiąca lat status quo największego polskiego portu morskiego. Strategiczna decyzja o budowie Portu Północnego, podejmowana w niełatwych uwarunkowaniach politycznych, dała Gdańskowi znaczny potencjał do przeładunku węgla i paliw płynnych. Jej kontynuacją jest - uruchomiony w sąsiedztwie przed niespełna 4 laty, a obecnie rozbudowywany - głębokowodny terminal kontenerowy "DCT". Tuż obok powstaje - mający, na podobieństwo "DCT", także założenia bałtyckiego hubu - Terminal Suchych Ładunków Masowych grupy "Sea Invest"-"Arcelor Mittal".

Stare fotografie - zupełnie jak ryciny portu z początków minionego tysiąclecia - przypomniały, jak szybko znikają z terenów zarządzanych obecnie przez ZMPG SA obszary zielone. Tym szybciej, im bardziej rozwija się gospodarczo Pomorze i Polska. Nowoczesny port w Gdańsku, z mocną, konkurencyjną pozycją w regionie, jest z pewnością inwestycją o wysokiej rentowności. Właściwie wytyczona "mila pomiarowa" torów podejściowych jego terminali zapewnia także bezpieczeństwo całej Polsce.

Rzecznik Prasowy ZMPG SA



 Opublikuj ten artykuł


 
Cofnij