Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu
Koronawirus - informacje

 

Strona główna » Wydarzenia » Do Gdańska dopłynęła dostawa ropy irańskiej dla polskiej rafinerii

Port w Gdańsku wypięknieje
20.02.2017

W Porcie Gdańsk przybywa zmodernizowanych magazynów i budynków
17.02.2017

Wkrótce nowe usprawnienia dla ruchu samochodowego w Porcie Gdańsk.
01.02.2017

Do Gdańska dopłynęła dostawa ropy irańskiej dla polskiej rafinerii
24.01.2017

Siatka połączeń wzbogacona o kolejny oceaniczny serwis drobnicowy
23.01.2017

Ponad 37 mln ton ładunków w Porcie Gdańsk. Podsumowanie 2016 roku.
20.01.2017

Port Gdańsk odbudowuje swoją pozycję w branży motoryzacyjnej
05.01.2017

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Do Gdańska dopłynęła kolejna dostawa ropy irańskiej dla polskiej rafinerii

24.01.2017

Kilka miesięcy temu - w sierpniu ubiegłego roku w Gdańsku obsłużono największy w historii portu tankowiec z irańską ropą na potrzeby Rafinerii Lotos, który przywiózł wówczas do portu blisko 300 tysięcy ton surowca.

Już wówczas, prawdopodobnym było, ze nie będzie to jedyna dostawa ropy z tego kierunku na potrzeby polskich rafinerii, bowiem zniesienie sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową nałożonych na Iran i otwarcie rynku UE na surowiec kraju dysponującego niemal największymi złożami ropy na świecie, wpisuje się w prowadzoną przez Polskę politykę dywersyfikacji dostaw energetycznych.

Tymczasem Port Gdańsk z funkcjonującą tu Bazą Paliw Płynnych spółki Naftoport to najbardziej predestynowane miejsce do obsługi morskich dostaw ładunków energetycznych do kraju, bowiem infrastruktura bazy obejmująca aż pięć stanowisk statkowych posiada roczny potencjał przeładunkowy wynoszący ok. 40 mln ton. Takie parametry czynią ją jednym z najbardziej konkurencyjnych terminali naftowych na południowym Bałtyku, co tym samym sprzyja umacnianiu pozycji Gdańska w zakresie obsługi ładunków masowych płynnych w tej części Europy.

Baza Paliw dzięki jej połączeniu systemem rurociągów z rafineriami stanowi optymalną alternatywę względem lądowych dostaw surowca. Natomiast parametry terminalu pozwalają w całości pokryć zapotrzebowanie na ropę nie tylko polskich rafinerii, ale także dwóch zakładów rafineryjnych zlokalizowanych we wschodnich landach Niemiec.

Dodatkowym atutem jest dostępność Portu Gdańsk dla największych statków jakie mogą wpłynąć na akwen Bałtycki. Baza przystosowana jest bowiem do obsługi potężnych oceanicznych tankowców typu Aframax, Suezmax oraz VLCC (Very Large Crude Carrier).

Potencjał ten z powodzeniem wykorzystują rafinerie polskie zarówno Lotos, jak i Orlen. Ta pierwsza dla której w drugiej połowie roku do Gdańska dotarła dostawa ok. 2 mln baryłek ropy na pokładzie tankowca Atlantas, ponowiła zamówienie na dostawę irańskiego surowca, który także niebawem trafi do gdańskiego portu.

Nie inaczej stało się w przypadku drugiej z rafinerii - PKN Orlen, dla której dostawa ropy z tego kierunku dotarła do portu w miniony poniedziałek. 23 stycznia nad ranem tankowiec Vilamoura przywiózł 130 tys. ton surowca. Statek, podobnie jak poprzednio Atlantas wyruszył z irańskiego terminalu eksportowego na wyspie Kharg w ostatnich dniach grudnia, skąd dalej przez Morze Czerwone Kanałem Sueskim dopłynął do Gdańska. Operacje przeładunkowe trwały bardzo krótko bo zaledwie 24 godziny i nad ranem 24 stycznia statek wyruszył w kolejny rejs.


 

 
Cofnij