Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu
Koronawirus - informacje

 

Strona główna » Wydarzenia » "DCT" - kontenerowa marka gdańskiego portu

Morze możliwości...
23.05.2011

Gigant polskiej gospodarki przyjmuje giganty morskie
12.05.2011

Posiedzenie Rady Nadzorczej Zarządu ZMPG SA
29.04.2011

"DCT" - kontenerowa marka gdańskiego portu
04.04.2011

Wizyta Zarządu Portu Kopenhaga-Malmoe
28.03.2011

Weekend pełen zawinięć
16.03.2011

Rekordowe wyniki Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA
15.03.2011

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

"DCT" - kontenerowa marka gdańskiego portu

04.04.2011

Zaledwie trzy lata temu, 1 czerwca 2007 roku, należący do Team Lines "Götaland" zainaugurował działalność nowo wybudowanego w sąsiedztwie Portu Północnego "Deepwater Container Terminal". "Osesek" obsłużył do końca roku symboliczną ilość 4 423 TEU, ale już w latach następnych przeładował 106 356 TEU i 162 018 TEU. Rozbudowa infrastruktury, doposażanie terminalu w kolejne suwnice i najbardziej nowoczesne urządzenia do przemieszczania kontenerów, szły w parze z aktywnością marketingową. Począwszy od 4 stycznia 2010 roku, kiedy w terminalu zacumował "Maersk Taikung" - zdolny załadować 8 500 TEU - rozpoczęła się nowa era "DCT": Gdańsk stał się najdalej na wschód wysuniętym portem, który w niezamarzającej strefie Bałtyku może przyjmować oceaniczne statki kontenerowe.

Z niemałą i wciąż rosnącą satysfakcją śledzę kolosy, cumujące odtąd w "DCT". Regularnie, co tydzień, zawijają tam podobnej wielkości kontenerowce. Stworzony przez nie serwis AE10 - bezpośrednie połączenie portów azjatyckich z Gdańskiem - niesłychanie dynamicznie zdobywa bałtycki rynek przewozów kontenerowych. Oprócz obsługi polskiego handlu zagranicznego, "DCT" zyskał rangę hubu dla portów Rosji i Finlandii. Realizacji tak ambitnego programu nie mógł podjąć się bodaj nikt poza "Maersk Line". Z blisko połowy tysiąca posiadanych przez tego armatora statków, można było podziwiać w Gdańsku 28 różnych jednostek z serii ponad 8 000 TEU, przy czym 16 z nich odwiedziło "DCT" dwu lub trzy-krotnie.

Rok 2010 był dla tego terminalu niezwykle udany. We wrześniu, przeładowując rekordową ilość 47 153 TEU, terminal "DCT" wykonał większą pracę, niż łącznie oba kontenerowe terminale w porcie gdyńskim. Cały rok zamknięto liczbą obsłużonych 451 730 TEU. Sukces ten był nie tylko wynikiem bogatego wyposażenia sprzętowego terminalu. Niemały w nim udział miała z pewnością także 350-osobowa załoga "DCT". Już przed dwoma laty, obserwując przeładunek mv "Racha Bhum", miałem okazję podziwiać sprawność i harmonię pracy operatorów suwnic, ciągników i podnośników. Przeładunek 504 kontenerów 20' oraz 498 kontenerów 40' (łącznie 1 500 TEU) trwał wówczas niecałe 12 godzin. Za stałe podnoszenie sprawności załogi i stworzenie perspektyw dobrego zatrudnienia oraz właściwe kształtowanie relacji między pracownikami, a firmą Kapituła "Pracodawców Pomorza" wyróżniła terminal "DCT Gdańsk" honorem wpisania do grona "Najlepszych Pomorskich Pracodawców 2010 roku".

Wysoka ocena potencjału przeładunkowego "DCT" i dynamiki rozwoju terminalu oraz pełnej gotowości przyjmowania statków oceanicznych przyniosła kolejny ważki wniosek także w gronie kierownictwa "Maersk Line". Już w trakcie minionego roku widoczny był rosnący obrót kontenerów w żegludze bałtyckiej, a statki serwisu AE10 zawijały do Gdańska z coraz pełniej wykorzystaną ładownością. Analiza rysujących się potrzeb rynku skłoniła "Maersk Line" do istotnej modyfikacji azjatyckiego serwisu. W awizowanym na rok 2011 planie zawinięć do "DCT" znalazły się największe istniejące statki kontenerowe świata, eksploatowane oczywiście we flocie "Maerska". Już 11 maja spodziewany jest w Gdańsku pierwszy z nich: "Maersk Elba" o zdolności przewozowej 13 092 TEU. Dwa tygodnie później (25 maja) zawinie do "DCT" jeszcze większy kontenerowiec - "Eleonora Maersk" mogący przewieźć 15 550 TEU, a w czerwcu pierwszy z serii 8 największych kontenerowców świata - zbudowana w 2006 roku przez duńską stocznię Odense Steel Shipyard Ltd. "Emma Maersk" (171 tys. GT, długość 397 metrów, szerokość 56, zanurzenie 15,5).

W ciągu trzech miesięcy tego roku "DCT" przeładował już 150 000 TEU. Planowane na rok 2011 obsłużenie w terminalu 700 tysięcy TEU wydaje się zatem... "w zasięgu jego suwnic". Ranga gdańskiego "DCT" i na Bałtyku, i w świecie jest już ustalona. Nowy rozkład zawinięć kolosów "Maerska" nie tylko nobilituje terminal, ale i dopinguje jednocześnie jego kierownictwo do podjęcia kolejnego etapu budowy, mającego podwoić zdolność przeładunkową do 2 mln TEU rocznie. Współpraca z morską potęgą duńskiego armatora znakomicie sprzyja decyzjom rozwojowym. Od 1996 roku "Maersk" wprowadzał do eksploatacji kontenerowce klasy "Regina", zabierające na pokład 7 100 TEU. Rok później, statki serii "Sovereign Maersk Class" ładowały już 1 000 TEU więcej. Od 2006 roku pod banderą tego armatora zaczęły pływać ładujące 15,5 tysiąca TEU jednostki klasy "Emma". I to - jak się okazuje - nie było ostatnim słowem "Maerska". Począwszy od 2013 roku jego flota ma być wzmocniona dziesięcioma zamówionymi w koreańskiej stoczni DSME Shipyard statkami do przewozu 18 000 kontenerów 20' typu Triple-E Maersk Class. Być może i te kolosy powitamy w Gdańsku. Ich kadłuby mają być bowiem o jedynie 3 metry dłuższe i szersze przy zachowanym zanurzeniu maksymalnym 14,5 metra.

Janusz Kasprowicz
Rzecznik Prasowy ZMPG SA

 Opublikuj ten artykuł


Wydarzenia pokrewne:
Maersk w Porcie Gdańsk - 21.11.2011
Moda na DCT - morski kierunek gospodarki - 25.07.2011
Milion TEU w gdańskim DCT - 30.06.2011
Gigant polskiej gospodarki przyjmuje giganty morskie - 12.05.2011
Rekordowa dynamika przeładunków DCT Gdańsk - 07.10.2010
Gorące lato w DCT Gdańsk - 12.07.2010
Kolosy przy terminalu DCT w Porcie Gdańsk - 03.02.2010
Nowy Graniczny Posterunek Kontroli Weterynaryjnej w Porcie Gdańsk - 22.01.2010
Oceaniczny serwis kontenerowy w Porcie Gdańsk - 05.01.2010
Rekordowy kontenerowiec w DCT - 22.12.2009
Nowe suwnice na DCT - 18.12.2008
DCT i Port Gdańsk - kontenerowa brama środkowej Europy - 14.10.2008
Nobilitacja DCT Gdańsk SA i gdańskiego portu - 05.09.2008
DCT Gdańsk zakończył Pierwszą Fazę inwestycji - 03.10.2007
CMA CGM zawija do DCT Gdańsk - 15.06.2007
Götaland pierwszym statkiem na DCT Gdańsk - 04.06.2007
Pierwszy pociąg intermodalny na DCT Gdańsk - 31.05.2007
Team Lines będzie zawijać do DCT Gdańsk - 28.05.2007
DCT Gdańsk SA "Najlepszym Inwestorem Bezpośrednim" - 26.04.2007
Kolejna dostawa suwnic dla DCT - 20.04.2007
Pierwsza dostawa suwnic dla terminalu kontenerowego - 30.01.2007
Terminal kontenerowy coraz większy - 05.10.2006
Suwnice dla terminalu DCT - 24.08.2006
Uroczyste rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego - 26.10.2005
Rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk - 27.09.2005
Realizacja największej inwestycji w Porcie Gdańskim - 30.09.2004
Największy Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Polsce - 29.01.2004

Strony pokrewne:
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk

 
Cofnij