Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu

 

Strona główna » Wydarzenia » Weekend pełen zawinięć

Posiedzenie Rady Nadzorczej Zarządu ZMPG SA
29.04.2011

"DCT" - kontenerowa marka gdańskiego portu
04.04.2011

Wizyta Zarządu Portu Kopenhaga-Malmoe
28.03.2011

Weekend pełen zawinięć
16.03.2011

Rekordowe wyniki Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA
15.03.2011

Flamandzki terminal będzie większy
09.03.2011

Transport Week '2011
04.03.2011

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Weekend pełen zawinięć

16.03.2011

Godzina 00.57 z soboty na niedzielę 13 marca. Na kotwicowisku gdańskiego portu stoją cztery tankowce, m.in. 243-metrowa liberyjska "Alexia", sto metrów krótsze -szwedzki "Prospero" i włoski "Granato". Na kursie toru podejściowego, w oczekiwaniu na pozwolenie wejścia, trwa - w towarzystwie dwóch mniejszych jednostek - panamski samochodowiec o opływowym, jak kosmiczny Challenger, kadłubie - "City of St. Petersburg". Ma jedynie przejść przez gdański port do GSR SA. Nowiutką, zaledwie roczną jednostkę, czeka naprawa uszkodzonej w lodach Zatoki Fińskiej śruby. Tankowce muszą odstać swoją kolejkę, bo wszystkie cztery stanowiska przy pirsach paliwowych "Naftoportu" są zajęte. Dwa brytyjskie kolosy: "Vigdis Knutsen" i "British Robin" (każdy ponad 250 metrów długości) oraz dwa 150-metrowe: "Ternholm" (bandera duńska) i "Fure Nord" (bandera Wysp Faroe) kontynuują przeładunek ropy.

W sąsiedztwie "Portu Północnego", w terminalu kontenerowym DCT, przycumowała "Cornelia Maersk" - 347-metrowy oceaniczny kontenerowiec, jeden z kilkudziesięciu obsługujących co tydzień bezpośredni serwis AE10 z Dalekiego Wschodu.

Po zachodniej stronie kanału portowego, w wewnętrznej części gdańskiego portu, trwa przeładunek jeszcze siedmiu statków handlowych. W Basenie Władysława IV, na terenie Wolnego Obszaru Celnego, cumuje brytyjski samochodowiec "City of Sunderland" (już dobę później zamieni go pływający pod banderą Panamy, blisko 190-metrowy "Pearl Ace", który z ładunkiem ponad 3 800 samochodów nie mógł wejść do zamarzniętej Ust-Ługi).

Przy Nabrzeżu Oliwskim stoi liberyjska "Christina" i "Komet III" (bandery Antigua Barbuda) z ładunkiem biomasy. Przy nabrzeżu "Siarkportu" olej opałowy ładuje "Alice". Nabrzeże Wiślane przyjęło zarejestrowanego w Egipcie "Chrisa". Statek, mający przy pełnych ładowniach zanurzenie przekraczające 13 metrów, przywiózł do Gdańska blisko 50 tysięcy ton śruty, odładowując po drodze niewielką ilość w... Gdyni. Potwierdził tym samym, że - przy dobrej organizacji pracy spedytorsko / operatorskiej - sąsiadujące ze sobą porty Pomorza mogą mieć udaną współpracę.

W Basenie Górniczym liberyjski "Yeoman Bank" wyładowuje kruszywo, a stojąca vis a vis maltańska "Baltia" zabiera koks.

Marketingowcy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA żartują często, że - zwyczajowo już - gdy port gości potencjalnych inwestorów i z "gondoli" Kapitanatu "Portu Północnego" roztacza im widok na wszystkie nabrzeża... świecą one pustkami. Tak, owszem, bywa. Codzienność gdańskiego portu w ostatnim czasie nie uzasadnia jednak sarkazmu. Potwierdzeniem znaczenia tego węzła transportowego są rekordowe przeładunki ubiegłego roku. Sygnałem rozwoju portu jest także nocny przykład tętniącego w nim życia podczas tego przykładowego weekendu. "Wszystkie ręce na pokład" - zwołują się do wytężonej pracy marynarze... "Ganki" portowców Spółki Akcyjnej Port Gdański "Eksploatacja", "Naftoportu" czy "Chemików", wraz ze służbami dyżurnymi Kapitanatu Portu i Głównego Dyspozytora, załogami holowników i pilotówek dały w weekend portowi w Gdańsku ponad 400 tysięcy przeładowanych ton. W ciągu 2,5 miesiąca tego roku port obsłużył już 6,3 miliona ton masy towarowej: w tym 3,6 mln ton paliw płynnych i ponad 130 tysięcy TEU.

Janusz Kasprowicz
Rzecznik Prasowy ZMPG SA

 

 
Cofnij