Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu
Koronawirus - informacje

 

Strona główna » Wydarzenia » Realizacja największej inwestycji w Porcie Gdańskim

Wywiad z Prezesem Zarządu ZMPG SA w "Lloyd's List"
07.10.2004

Wolny Obszar Celny dla jednostek ro-ro
07.10.2004

Stowarzyszenie Portów Rosyjskich z wizytą w Porcie Gdańsk
01.10.2004

Realizacja największej inwestycji w Porcie Gdańskim
30.09.2004

Wolny Obszar Celny po 1 maja 2004
30.09.2004

Nowe połączenie ro-ro
29.09.2004

Program TEDIM
29.09.2004

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Realizacja największej inwestycji w Porcie Gdańskim

30.09.2004

Podpisana w styczniu 2004 r. umowa między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA a brytyjskim konsorcjum Deepwater Container Terminal Gdańsk to wprowadzenie nowej jakości do Portu Gdańskiego. Budowa kosztem 175 mln USD największego w Polsce głębokowodnego terminalu kontenerowego tylko w pierwszym etapie umożliwi przeładunek 500 tys. TEU w skali roku.

Przypomnijmy: nowy terminal wybudowany zostanie w Porcie Północnym, w pobliżu istniejących już tam terminali paliwowego, węglowego i pirsu rudowego. Nowy pirs będzie wysunięty na wody Zatoki Gdańskiej, co oznacza nie tylko łatwy dostęp od strony morza, ale i głębokość przy nabrzeżu 15 m umożliwiająca zawijanie jednostek typu panamax. Pirs posadowiony będzie na palach, a jego konstrukcja wypełniona urobkiem. Na pirsie staną suwnice nabrzeżowe oraz pozostały sprzęt przeładunkowy, będą na nim składowane także kontenery. Przy pirsie będzie miejsce dla dwóch statków, w tym jedno stanowisko ro-ro. Przewiduje się, o ile będzie taka potrzeba, wybudowanie trzeciego stanowiska wraz z placem do składowania kontenerów.

Jak się przewiduje realizacja pierwszego etapu ma trwać 46 miesięcy, ale DCT chce by już po 28 miesiącach mogły zawijać tam statki.

O współpracy brytyjskiego inwestora z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk mówi Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu ZMPG SA.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami brytyjskiego inwestora i współpraca ta układa się bardzo dobrze. Należy podkreślić złożoność realizowanego projektu, zarówno w kontekście obecnie projektowanej inwestycji, jak i przyszłej jej ewentualnej rozbudowy. Stąd inwestor korzystał z pomocy renomowanych ekspertów z USA, Południowej Afryki, Europy, w tym krajów nadbałtyckich, w kontekście kluczowych problemów związanych z projektem, budową i eksploatacją terminalu.

Ostatnie sześć miesięcy to szereg różnych tematów dotyczących prac planistycznych i wykonawczych - począwszy od analiz gruntu, falowania, wiatrów, przez badanie dostępu i połączeń drogowych oraz kolejowych, zapotrzebowania na energię, ustalenia z Urzędem Morskim, Strażą Graniczną, władzami celnymi, planistycznymi czy planem rozwoju miasta, po szczegółowe rozwiązania dotyczące budowy pirsu, zaplecza (biura, magazyny, warsztaty), ocenę dostawców sprzętu czy potrzeb kadrowych itd.

Cały czas trwają też ze strony inwestora badania marketingowe zmierzające do potwierdzenia przyjętych w biznes-planie założeń dotyczących zainteresowania armatorów kontenerowych terminalem w Gdańsku oraz napływem masy towarowej. Jak nas informuje James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk - według aktualnego rozeznania już teraz wielkość ładunków w pierwszym roku eksploatacji terminalu przekracza zakładaną wcześniej wielkość o ponad 100 tys. TEU. Prognozy te zostały potwierdzone przez renomowaną europejską firmę konsultingową, która przeprowadziła niezależne badania ruchu kontenerowego via Polska.

W nadchodzącym czasie inwestor złoży wnioski o akceptacje projektowe do Urzędu Miasta i Urzędu Marszałkowskiego, wydatkował także znaczące środki finansowe na przeprowadzone prace, jeszcze na etapie poprzedzającym uruchomienie finansowania ze źródeł bankowych.

Na początku września zaproszonych ma zostać do przetargu pięciu kluczowych wykonawców zgodnie z procedurami rekomendowanymi przez Europejski Bank Inwestycyjny.

Zgodnie z deklaracjami inwestora - dodaje A. Kasprzak - negocjacje z europejskimi bankami przebiegają zgodnie z porozumieniem, a ostateczne zamknięcie warunków finansowania przewidywane jest pod koniec września. Wszystko wskazuje zatem na właściwe tempo prac i szybkie rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego w Porcie Gdańskim.

 Opublikuj ten artykuł


 
Cofnij