Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port GdańskKoronawirus - informacje
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu

 

Strona główna » Wydarzenia » Port Gdańsk w europejskiej sieci transportowej

Zdobywanie Twierdzy Wisłoujście
06.07.2009

Pomorskie Centrum Logistyczne dostało zielone światło
06.07.2009

Konferencja "Badania portowego rynku pracy"
26.06.2009

Port Gdańsk w europejskiej sieci transportowej
27.05.2009

"Albatros" inauguruje sezon wycieczkowców w Gdańsku
15.05.2009

Project cargo w Porcie Gdańsk
11.05.2009

GPKW w gdańskim Porcie Północnym
29.04.2009

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Port Gdańsk w europejskiej sieci transportowej

27.05.2009

26 maja br. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA gościł przedstawicieli komisji transportowych Unii Europejskiej. Delegacji przewodniczył Koordynator Programu Budowy Autostrad UE Luis Valente de Oliveira, wieloletni szef resortów komunikacyjnych Portugalii, a towarzyszyli mu Jose Laranjeira Anselmo oraz Paweł Stelmaszczyk pracujący na rzecz Transeuropejskiej Sieci Transportowej i Unijnej Polityki Transportu Wodnego.

Bogaty program wizyty przewidywał najbardziej gruntowne potwierdzenie opinii na temat możliwości i potrzeby wykorzystania Portu Gdańsk w tworzonych - w ramach Unii Europejskiej - strategiach optymalnego obciążenia szlaków transportowych Starego Kontynentu. Nie bez znaczenia było zatem, że przewodnikiem po porcie był szef marketingu ZMPG SA Julian Skelnik, pełniący jednocześnie funkcję prezydenta BPO (Bałtyckiej Organizacji Portowej) oraz wiceprezesa ESPO (stowarzyszenia integrującego morskie porty całej Europy). Rzeczowe debaty - w których licznie wzięli udział także przedstawiciele współpracujących z Portem Gdańsk firm operatorskich, żeglugowych, armatorskich, czy frachtujących oraz służb agencyjnych i celnych - pozwoliły sformułować gościom wnioski zbieżne ze strategią rozwoju portu. Zarówno bowiem w strukturach BPO, jak i ESPO Gdańsk był już wcześniej postrzegany jako jedno z węzłowych ogniw transeuropejskich korytarzy nowoczesnej i zjednoczonej Europy.

Coraz bardziej zatroskana wzmagającą się kongestią w zachodnich portach Bruksela - potwierdził Valente de Oliveira - musi znaleźć alternatywne szlaki dla rosnącego importu z komponentów Indii i Chin. Gdańsk, obok Sztokholmu i zespołu portów Kopenhaga-Malmoe, zdaje się dysponować najlepszymi warunkami umożliwiającymi szybkie przejęcie funkcji dystrybucyjnej towarów przeznaczonych dla południowo-wschodniej Europy i znacznej części obszaru Rosji. Przyznając portom morskim ważką rolę we wspieranych przez komisje UE programach eliminowania ciężkiego transportu z długich szlaków lądowych, wybranym z nich trzeba stworzyć warunki składowania i sprawnej dystrybucji do naturalnie ciążących terenów zaplecza.

Taka refleksja, rozszerzona o ekonomiczne uzasadnienie przyznania węzłowej roli właśnie portowi w Gdańsku, towarzyszyć musi konsekwencji w realizowaniu programu budowy autostrad, wiaduktów, tuneli i szybkich linii kolejowych łączących Gdańsk z centrum Europy. Z zaciekawieniem gości spotkała się tu także zagubiona koncepcja przywrócenia spławności Wiśle. Nawet, jeśli oznacza ona - podobnie, jak uruchomienie systemu GPS w światowym obrocie kontenerowym - dalszą przyszłość, może stanowić kolejną alternatywę rozładowania transportowych zatorów w naszej części świata. Przyświeca takiej idei coraz szersze przekonanie, iż wolny rynek i swobodna konkurencja muszą przeistaczać się we współdziałanie uczestników światowej wymiany towarowej - dla wzajemnej ochrony indywidualnych interesów, ale i wspólnego dobra.

Przyszłość transportu intermodalnego zdaje się już być oczywista. Swą wizytę w Porcie Gdańsk eksperci UE zakończyli dlatego w najbardziej dynamicznie rozwijającym się terminalu kontenerowym tego rejonu Bałtyku - DCT Gdańsk, opodal Portu Północnego. Zainteresowanie UE tworzeniem terminali kontenerowych, zdolnych obsługiwać wielkie statki w każdej technologii przeładunku, zdaje się być naturalną konsekwencją znajomości wiodących trendów światowego transportu towarowego. Tworzenie w zapleczu terminali centrów logistycznych i depo kontenerowych, będących ich uzupełnieniem ułatwiającym np. eliminację przewozów pustych kontenerów, jest kolejnym argumentem na rzecz inwestowania w gdański port.

Konkludując, już sama strategia przekształcania Gdańska w uniwersalny port dla każdego ładunku jest interesująca dla partnerów z UE, a wzbogacona będzie ponadto - co przyznano w dyskusji - o otwarcie na nowoczesne technologie obsługi transportu kontenerowego. Poparcie Unii Europejskiej dla takiej wizji rozwoju Portu Gdańsk wydaje się najlepszą rękojmią jego przyszłości.



 Opublikuj ten artykuł


 
Cofnij