Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu

 

Strona główna » Wydarzenia » Port Gdańsk na Międzynarodowym Forum Maritime Silk Road w Chinach

Awans Gdańska na Bałtyku i nowy dostęp kolejowy
27.09.2016

Największy w historii tankowiec z ropą w Porcie Gdańsk
16.08.2016

Kolejny regularny serwis oceaniczny Portu Gdańsk z Azją
10.08.2016

Port Gdańsk na Międzynarodowym Forum Maritime Silk Road w Chinach
25.07.2016

Czy Gdańsk czeka awans w rankingu największych portów bałtyckich?
18.07.2016

Ponad pół miliarda PLN środków unijnych popłynie do Portu Gdańsk
12.07.2016

Port Gdańsk gościł kolejną delegację chińską
01.07.2016

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Port Gdańsk na Międzynarodowym Forum Maritime Silk Road w Chinach

25.07.2016

Przed kilkoma dniami w Chinach odbyło się Międzynarodowe Forum "Maritime Silk Road Port International Cooperation Forum". To już druga edycja tego wydarzenia, które w Państwie Środka zgromadziło przedstawicieli najważniejszych portów Europy, Azji i Afryki Północnej.

Wśród reprezentantów Europy obecne były takie porty starego kontynentu jak: Rotterdam, Antwerpia, Hamburg, Brema, czy Zeebrugge. W gronie aktywnych uczestników forum nie zabrakło także Gdańska reprezentowanego przez Prezesa Łukasza Greinke.

Druga edycja forum miała na celu pokazanie możliwości współpracy pomiędzy Chinami a krajami leżącymi na tzw. Nowym Szlaku Jedwabnym, zwanym też największym programem inwestycyjnym w historii Chin, mającym na celu aktywizowanie wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją oraz wzmocnienie sieci połączeń gospodarczych pomiędzy Państwem Środka a starym kontynentem.

Podczas Forum przedstawiciele poszczególnych portów zarówno tych azjatyckich, jak i europejskich prezentowali swój potencjał morski zapewniając o ważnych w skali nie tylko euroazjatyckiej funkcjach dystrybucyjnych każdego z ośrodków portowych.

Podczas wystąpienia, Prezes Portu Gdańsk przedstawił walory lokalizacyjne, logistyczne i właśnie dystrybucyjne Gdańska oraz jego znaczenie zarówno to obecne, jak i perspektywiczne dla rejonu Europy Środkowo-Wschodniej. Faktem jest bowiem, że od momentu istotnej poprawy warunków tzw. infrastruktury dostępowej w Polsce, zwłaszcza drogowej, Polska wzmocniła swoje szanse na ustanowienie jej i największego polskiego portu morskiego - Portu Gdańsk, ważnym centrum dystrybucyjnym w zakresie obsługi tranzytowej głównie dla krajów naszego południowego i wschodniego zaplecza.

Jak pokazują dane Eurostat, wymiana handlowa pomiędzy Polską a Chinami nieustannie rośnie. Na przestrzeni ostatnich lat, tj. począwszy od 2009 roku do dziś handel zagraniczny między oboma krajami wzrósł aż o 50%, czyli o ponad milion ton, co w praktyce oznacza średnioroczny wzrost wymiany na poziomie ok. 7%.

Gdańsk odgrywa tu niebagatelną rolę, bowiem szacuje się, że przez nabrzeża Portu Gdańsk przechodzi rocznie ok. 40% tej wymiany, co stronie chińskiej daje realne podstawy do postrzegania Gdańska jako atrakcyjnego miejsca pod lokowanie ewentualnych inwestycji. To z kolei zbiega się z koncepcją Nowego Jedwabnego Szlaku, gdzie strona chińska wielokrotnie publicznie podkreślała, iż oczekuje przedkładania jej konkretnych propozycji inwestycyjnych do rozważenia i ewentualnej realizacji celem wypełnienia zasadniczych postulatów towarzyszących Jedwabnemu Szlakowi, czyli wzmocnienia połączeń gospodarczych między obiema stronami.

Nie można zapomnieć również, że to właśnie Gdańsk jest portem posiadającym największy w Polsce morski wolny obszar celny, co zwłaszcza dla klientów pozaunijnych sprowadzających towary do Polski jest atutem nie do przecenienia. W chwili obecnej WOC zajmuje obszar 58 ha. Nie wyklucza się jednak możliwości dalszego jego powiększenia o tereny najbardziej rozwojowe portu. Stwarza to zatem realne szanse na zainteresowanie przedsiębiorców azjatyckich do lokowania tu swojej działalności, która docelowo generowałaby wartość dodaną w Gdańsku.

Wizyta Portu Gdańsk w Chinach zorganizowana przy wsparciu Ambasady Polskiej w Szanghaju była także okazją do licznych spotkań z przedstawicielami portów chińskich i reprezentantami firm logistycznych już realizujących przewozy na trasie Azja - Polska, ale także tych dla których kierunek ten wydaje się być interesujący.

Pobyt delegacji polskiej w Chinach i aktywne uczestnictwo w forum było kolejnym krokiem Portu Gdańsk na drodze do realizacji jednego z założeń przyjętych w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027", a mianowicie wzmocnienia funkcji hubowych portu i jego znaczenia logistycznego w Europie.

W wyniku tego pobytu, już na dzień dzisiejszy swoją wizytę w porcie zapowiedziało kilka firm z branży, które nie skrywały zainteresowania Portem Gdańsk i jego potencjałem zarówno tym logistycznym, jak i inwestycyjnym.



 

 
Cofnij