Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port GdańskKoronawirus - informacje
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu

 

Strona główna » Wydarzenia » Optymizm na przełomie dekady

Transport Week '2011
04.03.2011

Prezydent Ukrainy Wiktor Janukowycz w Porcie Gdańsk
07.02.2011

Administracja celna Tajwanu w Porcie Gdańsk
26.01.2011

Optymizm na przełomie dekady
21.12.2010

CMA/CGM w "Gdańskim Terminalu Kontenerowym"
01.12.2010

Port Gdańsk hubem Nissana
10.11.2010

Unifeeder w Gdańskim Terminalu Kontenerowym
03.11.2010

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Optymizm na przełomie dekady

21.12.2010

Zbliżający się Nowy Rok z reguły skłania do refleksji nad czekającym nas jutrem... Przedświąteczny nastrój sprzyja szukaniu wyłącznie optymistycznych przesłanek, mogących uzasadnić rodzącą się nadzieję... Znajdujemy je zwykle w kalendarzu dokonań minionych 12 miesięcy.

Listę rankingową portowych liderów buduje statystyka przeładunków. Gdański port - w połowie grudnia - pokonał magiczną barierę 25 milionów obsłużonych ton, a zaryzykować warto twierdzenie, iż zamkniemy rok przeładunkami o milion ton większymi. W całej powojennej historii jedynie rok 1978 przyniósł lepszy wynik (27,7 mln ton) - głównie dzięki pracy baz paliwowej i węglowej "Portu Północnego". Także w mijającym roku ponad połowę sukcesu zawdzięcza Gdańsk przeładunkom paliw płynnych (niemal 14 milionów ton). Widoczny i znaczny, w stosunku do rekordowych lat, spadek eksportu węgla (niespełna 2,3 mln załadowanych ton) zastąpiła nowa technologia transportu morskiego - konteneryzacja. Ponad pół miliona TEU obsłużonych w dwóch terminalach - czyli 1/5 obrotów portu - daje kontenerom drugie miejsce na gdańskim podium najistotniejszych przeładunków. Gdańsk ma dzisiaj morski port uniwersalny, dysponujący wysoko wydajnymi terminalami do przeładunku paliw płynnych, węgla i kontenerów.

O kondycji portu decydują jednak nie tylko liczby. Jego przyszłość wyznaczają i inwestycje, i decyzje, których efekt odczuje gospodarka Pomorza, jak i kraju w kolejnych latach. Porty morskie są bowiem testem lakmusowym prawidłowego funkcjonowania rynków ekonomicznych. Trudno było spotkać choćby jeden głos wątpiący w znaczenie dla gdańskiego portu daty 4 stycznia 2010 roku. Zacumowanie w terminalu "DCT" wielkiego kontenerowca "Maersk Taikung", inaugurującego bezpośredni, cotygodniowy serwis azjatycki, otworzyło kolejną erę w historii gdańskiego portu. Chwilę później, 20 stycznia, w bezpośrednim sąsiedztwie "DCT" gdański port uruchomił nowy Graniczny Posterunek Kontroli Weterynaryjnej, bez którego nie mógłby funkcjonować nowoczesny terminal kontenerowy.

Dobre wyniki finansowe najbardziej pracowitej w gdańskim porcie spółki operatorskiej - PGE "Eksploatacja" - sprzyjały kolejnej inwestycji. 1 kwietnia "PGE" uruchomiła na "Nabrzeżu Oliwskim" nową technologię do przeładunku cukru surowego luzem. Sprawność kilkumilionowej inwestycji potwierdził wkrótce 190 metrowy m/v "African Zebra", przywożąc prawie 30 tysięcy ton tego surowca.

12 maja gdański port inauguruje sezon cruizerów. "Alexander von Humboldt" cumuje w Terminalu Promowo-Pasażerskim "Westerplatte", potwierdzając jego znakomitą komunikację z najchętniej odwiedzanymi przez turystów zakątkami Gdańska i Pomorza. I, choć wciąż wiele mamy w Gdańsku do zrobienia, by region stał się urlopową atrakcją bez względu na porę roku, to każde kolejne zawinięcie wycieczkowca do gdańskiego portu potwierdza potrzebę zadbania o "morskich gości".

28 maja mijającego roku także zapisał się w historii portu i Gdańska. Zawarta w tym dniu trójstronna umowa spółek ( ZMPG SA - Port Północny - Rudoport ) miała rangę nie mniejszą, niż uruchomienie budowy terminali Portu Północnego, czy DCT. Gwarantowana przez uznanych w światowej żegludze towarowej partnerów - "Sea Invest" i "Arcelor Mittal" - inicjatywa stworzenia w porcie Terminalu Suchych Ładunków Masowych potwierdza znaczenie Gdańska w bałtyckiej wymianie towarowej.

26 sierpnia, na Zamku Królewskim w Warszawie, ogłoszono wyniki XIV edycji Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu "Modernizacja Roku". Spośród 700 projektów, zgłaszanych w 13 kategoriach, którym przyznawano tylko jedną nagrodę i jedno wyróznienie: Inwestorowi, Autorowi i Wykonawcy projektu - w kategorii "obiekty przemysłowo-inżynieryjne" wyróżnienie uzyskał projekt: "modernizacja pali stalowych konstrukcji hydrotechnicznych Bazy Paliw Portu Północnego". Spółka ZMP Gdańsk odebrała gratulacje wspólnie z "GT POLAND" i "AQUAPROJECT".

15 września gdański port pokonał poziom przeładunków, założonych rocznym planem. Od tej daty, każdy kolejny dzień przybliżał sukces, na który pracowało blisko 3000 fachowców zatrudnionych w portowych spółkach. Dynamikę wzrostu obrotów wykazywała nie tylko baza przeładunku paliw płynnych "Naftoportu", czy "nieletniego" terminalu kontenerowego "DCT". Niemały udział w sukcesie miała praca operatorska Spółki "PGE" obsługującej w "Starym Porcie" przeładunek węgla, zbóż, kruszyw, samochodów, czy ładunków ponadgabarytowych "project cargo".

Nowe perspektywy dla gdańskiego portu zarysowała spółka "Malteurop Polska", wspólnie z "Copenhagen Merchants" inicjując 29 października mijającego roku utworzenie "GBT" (Gdańskiego Terminalu Masowego). Terminal, dysponujący kompleksową technologią suszenia i składowania ziarna, opiera się na niebagatelnym przesłaniu aktywizacji rolników Pomorza, zapewniając jednocześnie słodowni tanie dostawy jęczmienia od lokalnych producentów.

8 listopada przy "Nabrzeżu Oliwskim" zacumował mv. "Höegh Seoul", otwierając w Gdańsku bałtycki hub samochodów marki "Nissan". Wznawiający bezpośrednie połączenie z Dalekim Wschodem norweski armator "Höegh Autoliners" AS, docenił doświadczenie i jakość obsługi, oferowanej na rzecz specyficznego ładunku przez PGE "Eksploatacja".

Miesiąc później sekundowaliśmy sukcesowi prekursora konteneryzacji gdańskiego portu, mającego za sobą 12 lat doświadczeń - "GTK" SA. Od 8 grudnia, co środę, zawija do "Nabrzeża Szczecińskiego" jeden z trzech statków wspólnego serwisu "CMA/CGM" i "Team Lines", obsługującego kolejne regularne połączenie Gdańska z portami Europy Zachodniej. Trzynasta linia kontenerowa Gdańska - inaugurowana w "Gdańskim Terminalu Kontenerowym" - umacnia pozycję "GTK" SA na bałtyckim rynku żeglugi kontenerowej i potwierdza potrzebę jego rozwoju.

Szukając perspektyw gdańskiego portu nie sposób zapomnieć też o zbliżającej się możliwości rentownego wykorzystania 59 hektarów znakomicie zlokalizowanej powierzchni eksploatacyjnej, zawierzonej przed kilkunastu laty niefortunnemu inwestorowi "Europortu". U schyłku jesieni Spółka ZMPG odzyskała prawo władania terenem i może wreszcie zająć się szukaniem rzetelnego partnera.

Konkretnego kształtu doczekała się także idea stworzenia w obszarze ZMPG SA stosownej do potrzeb portu i regionu bazy logistycznej. 17 grudnia podpisana została umowa pomiędzy miejską spółką "InvestGDA", a australijską "Goodman Polska" o budowie Pomorskiego Centrum Logistycznego. Projektowaną inwestycję, obejmującą 500 tys. m kw. powierzchni magazynowej, zlokalizowano w bezpośrednim sąsiedztwie z portowym terminalem "DCT Gdańsk".

Optymistyczny przełom dekady. Życzmy sobie - w gdańskiej, portowej rodzinie - szybkiej i konsekwentnej realizacji projektów. I tych małych, i tych wielkich. Gdański port pracuje na nie z górą tysiąc lat.

Janusz Kasprowicz
Rzecznik Prasowy ZMPG SA

 Opublikuj ten artykuł


 
Cofnij