Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu

 

Strona główna » Wydarzenia » Największy w historii tankowiec z ropą w Porcie Gdańsk

Rozstrzygnięcie postępowania konkursowego
14.10.2016

Port Gdańsk Ambasadorem Polskiej Gospodarki
30.09.2016

Awans Gdańska na Bałtyku i nowy dostęp kolejowy
27.09.2016

Największy w historii tankowiec z ropą w Porcie Gdańsk
16.08.2016

Kolejny regularny serwis oceaniczny Portu Gdańsk z Azją
10.08.2016

Port Gdańsk na Międzynarodowym Forum Maritime Silk Road w Chinach
25.07.2016

Czy Gdańsk czeka awans w rankingu największych portów bałtyckich?
18.07.2016

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Największy w historii tankowiec z ropą w Porcie Gdańsk

16.08.2016

W dniu 15 sierpnia do Bazy Paliw Płynnych Naftoport w Porcie Gdańsk zacumował największy w historii portu tankowiec wielkości trzech boisk piłkarskich, przywożąc na pokładzie blisko 300 tys. ton ropy naftowej z Iranu. To pierwsza tego typu operacja od momentu zniesienia sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową nałożonych na Iran. Otwarcie rynków USA i Unii Europejskiej na surowiec Iranu, mającego drugie co do wielkości złoża ropy na świecie, w praktyce oznacza możliwość zaopatrywania się w ten surowiec także polskich rafinerii. Z takiej możliwości skorzystał Lotos podpisując umowę na testową dostawę 2 mln baryłek ropy, która na pokładzie statku Atlantas pod koniec czerwca wyruszyła z terminalu eksportowego Kharg znajdującego się na niewielkiej irańskiej wyspie zlokalizowanej w północnej części Zatoki Perskiej, aby w niespełna 2 miesiące później dotrzeć do gdańskiego portu.

Z uwagi na swoje gabaryty statek nie mógł przebyć rejsu przez Kanał Sueski, bowiem Atlantas to tzw. statek typu VLCC (Very Large Crude Carrier), którego szerokość sięga 60 metrów, długość 333 metrów, natomiast zanurzenie maksymalne statku wynosi aż 22,5 metra (o 2,5 metra więcej niż dopuszcza się w Kanale Sueskim). Takie parametry jednostki nie tylko uniemożliwiały jej przejście przez Kanał Sueski, ale również przez Cieśniny Duńskie, w których maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków sięga 15 metrów. Z tego też względu przed wpłynięciem do cieśnin, na redzie duńskiego portu Frederikshavn, Atlantas został częściowo odładowany w systemie STS, aby zmniejszyć zanurzenie jednostki i umożliwić jej wejście na Bałtyk.

STS czyli 'ship to ship transfer' to bardzo ciekawa operacja pozwalająca przeładować płynny ładunek w relacji bezpośredniej statek-statek nawet w trakcie trwającego rejsu.

Odładowany Atlantas wszedł do Portu Gdańsk 15 sierpnia, podobnie jak przewożący drugą część ładunku tankowiec Calida. Ładunek z obu jednostek przepompowywany jest rurociągami bezpośrednio do zbiorników Lotos oraz PERN.

Pierwsza po odblokowaniu rynku dostawa irańskiego surowca to następny krok w kierunku polityki dywersyfikacji dostaw energetycznych do Polski oraz kolejne potwierdzenie nawiązywania przez Polskę nowych relacji handlowych na nie wykorzystywanych dotąd kierunkach.

Operacje przeładunkowe zbiornikowca Calida zakończone zostały nad ranem 16 sierpnia, natomiast tankowca Atlantas - dobiegną końca najprawdopodobniej dziś popołudniu.


 

 
Cofnij