Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese            

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu

 

Strona główna » Wydarzenia » Milion TEU w gdańskim DCT

Moda na DCT - morski kierunek gospodarki
25.07.2011

"Scandinavia" na Baltic Sail
13.07.2011

ZMPG SA liderem Ochrony Informacji Niejawnych
01.07.2011

Milion TEU w gdańskim DCT
30.06.2011

Budujemy historię
24.06.2011

Tłoku wycieczkowców w tym roku nie będzie
07.06.2011

Morze możliwości...
23.05.2011

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Milion TEU w gdańskim DCT

30.06.2011

Głębokowodny Terminal Kontenerowy (DCT) - cudowne dziecko gdańskiego portu - miał 29 czerwca 2011 swoje kolejne święto. Środowiska żeglugowe przywykły już dawać osobiste świadectwo zdarzeniom, które - właśnie dzięki DCT - znów sławią w świecie tysiącletni port. W środowe popołudnie - z milionowym TEU do przeładowania w tym terminalu - zawitał do DCT "Emma Maersk" (398x56 metrów), pierwszy z serii ośmiu największych obecnie kontenerowców (15 500 TEU). I słowo "obecnie" ma swoje uzasadnienie, bowiem A.P. Møller-Maersk - duński... lew światowej żeglugi kontenerowej - zamówił już statki o pojemności 18 000 TEU, klasy "triple E" (400x59 metrów), którym zanurzenie (maksymalnie 14,5 metra) także pozwoli zawijać do Gdańska.

Licznie przybyłych przedstawicieli firm portowych i żeglugowych oraz instytucji i urzędów administracji morskiej przywitał Boris Wenzel, CEO Deepwater Container Terminal. Zapewne nie z powodów kurtuazyjnych podziękował za współudział w sukcesie zarówno obecnemu prezesowi ZMPG SA Ryszardowi Strzyżewiczowi, jak i sprawującemu dzisiaj urząd wiceprezydenta Gdańska Andrzejowi Bojanowskiemu, który w chwili podejmowania decyzji inwestycyjnych DCT odpowiadał za finanse portu. Szczególne wyrazy wdzięczności skierował także do profesora Witolda Andruszkiewicza, wizjonera i praktyka portowej rzeczywistości. Zaproszeni do podzielenia się refleksjami wszyscy zgodnie podkreślili, iż zaistnienie Gdańska na światowej mapie przewozów morskich rzeczywiście wymagało konsekwencji i odwagi od wielu decydentów. Terminal, który za 200 milionów euro australijskiego funduszu Macquarie Group of Companies otwarto jesienią 2007 roku, zadziwia dynamiką swego rozwoju najzagorzalszych sceptyków. I nie ma dzisiaj znaczenia, czy jak w projekcjach prof. W. Andruszkiewicza sprzed pół wieku Gdańsk określać dzięki niemu "portem zbiorczo-rozdzielczym", czy współczesnym terminem hubu... Ważne, iż po trzech latach funkcjonowania - obsługując 46% całego morskiego obrotu kontenerowego - jest liderem wśród polskich terminali morskich, a na przyszły rok - jak zapowiedział B. Wenzel - DCT planuje ustąpić na Bałtyku jedynie St. Petersburgowi.

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

P.S. Widoczne na zdjęciach znaczne zainteresowanie mieszkańców i odwiedzających Pomorze turystów, jakie towarzyszy wizytom oceanicznych gigantów w gdańskim porcie, cieszy oczy i serca ludzi morza. Co tydzień - od środy, do soboty - można je oglądać z plaży w sąsiedztwie DCT (dojazd ul. Kontenerową) lub z terenu MOSiR na Stogach.

 Opublikuj ten artykuł


 
Cofnij