Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu

 

Strona główna » Wydarzenia » Maersk w Porcie Gdańsk

Biura z widokiem... na przyszłość
08.12.2011

Goście z Ukrainy
02.12.2011

GTK - doświadczenie i przyszłość
21.11.2011

Maersk w Porcie Gdańsk
21.11.2011

Belgijska misja gospodarcza
21.11.2011

Morska świadomość... według Jana Zamoyskiego
21.11.2011

Environmental Development Association w Porcie Gdańsk
10.11.2011

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Maersk w Porcie Gdańsk
- zmiana geografii i nowe trendy transportu kontenerów na Bałtyku

21.11.2011

Na wspólnej z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA konferencji, zorganizowanej 17 listopada br. na pokładzie zacumowanego w DCT "Ebba Maersk", nowy szef regionu Europy Środkowo-Wschodniej Maersk Polska Sp. z o.o. Thomas Bagge zaprezentował kolejny zamysł powiększenia udziału swojej floty kontenerowej w obsłudze azjatycko-europejskiej wymiany towarowej.

4 stycznia 2010 roku "Maersk Taikung", cumując w Deepwater Container Terminal gdańskiego portu, zainaugurował bezpośredni serwis kontenerowy z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Odtąd, w ramach planu AE10, co tydzień zawijały do Gdańska statki mogące jednorazowo zabrać na pokład do 8 tys. TEU. Znacząco wzrosła rola portu gdańskiego w handlu międzynarodowym - Gdańsk znów stał się morską bramą Europy Środkowo-Wschodniej. Azjatycki serwis kontenerowy otworzył bowiem równocześnie nowe perspektywy eksporterom i importerom z krajów basenu Morza Bałtyckiego.

W ciągu kolejnych miesięcy rachunek ekonomiczny A.P. Moller-Maersk potwierdzał słuszność decyzji o włączeniu Gdańska do sieci podstawowych portów kontenerowych w Europie. Ocena tempa wzrostu wymiany towarowej między Azją i Europą zarysowała także dobre perspektywy dla funkcjonowania w Gdańsku bałtyckiego hubu kontenerowego. Po nieco powyżej roku funkcjonowania serwisu AE10 Maersk Line podjęła decyzję o zwiększeniu ładowności obsługujących go kontenerowców z 8 do 15,5 tysiąca TEU. 11 maja 2011 wpłynął do Gdańska pierwszy z serii statków E-klasy - "Maersk Elba", o pojemności 13 092 TEU. Tydzień później pojawiła się "Eleonora Maersk" (15 500 TEU), a 29 czerwca po raz pierwszy zawitała sama "Emma Maersk" - flagowa jednostka całej klasy.

Dynamika obrotów azjatycko-europejskiego serwisu kontenerowego, przy jednoczesnym rozwoju potencjału przeładunkowo-składowego gdańskiego DCT - po blisko 2 latach analiz dobrze rokuje dla Maersk Line. Armator - jak zapowiedział prezes Eivind Kolding - spodziewa się 5-8% rocznego wzrostu popytu na pojemność statków obsługujących wymianę towarową Azji i Europy. Dlatego też już ulokował w koreańskiej Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. dwutranszowe zamówienie na budowę 20 kontenerowców klasu Triple-E, z których każdy będzie mógł załadować jednorazowo 18 000 TEU.

Na wspólnej z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA konferencji, zorganizowanej 17 listopada br. na pokładzie zacumowanego w DCT "Ebba Maersk", nowy Szef Regionu Europy Środkowo-Wschodniej Maersk Polska Sp. z o.o. Thomas Bagge zaprezentował też kolejny zamysł powiększenia udziału swojej floty kontenerowej w obsłudze azjatycko-europejskiej wymiany towarowej. Cztery porty Azji: Szanghaj, Ningbo, Yantian i Tanjung Pelepas oraz trzy porty europejskie: Felixstowe, Rotterdam i Bremerhaven objęte zostały nową usługą, gwarantującą codzienne zawijanie statków uczestniczących w serwisie AE10, precyzyjną terminowość powierzonych ładunków i niższe frachty. Te nowe trendy w transporcie morskim są naturalną odpowiedzią na zmiany geografii transportu morskiego kontenerów także na Bałtyku. W prezentacji dyrektora marketingu ZMPG SA Juliana Skelnika, uzupełnionej przez wiceprezesa Zarządu Wojciecha Łakomskiego dominowało przekonanie o dobrym zrozumieniu zachodzących na Bałtyku zmian i potrzebie coraz bliższej współpracy z podmiotami realizującymi obrót kontenerów przez gdański port.

Cieszy, że konferencja - połączona z unikalną możliwością zwiedzenia oceanicznego kolosa do przewozu kontenerów - zgromadziła znaczną grupę dziennikarzy wszystkich rodzajów medialnego przekazu. Suche statystyki, nawet te z budzącymi emocje doniesieniami o rekordowych przeładunkach Portu Gdańsk (27,2 mln ton w roku 2010), nie oddają gospodarczej istoty posiadania przez Polskę własnego i dynamicznego portu morskiego. Trzeba je wzbogacić o wiedzę na temat konkretnych zabiegów uczestników obrotu morskiego, starających się inwestować w porty, statki i technologie obsługi kupieckiej. Trzeba docenić, że - poza głównym zadaniem: obsługą przeładunkową paliw płynnych i węgla - Gdańsk w porę uruchamiał inwestowanie w nowoczesne technologie kontenerowe, stając się portem uniwersalnym, zdolnym dzisiaj do przyjęcia i wysłania każdego ładunku. W tym kontekście łatwiej pojąć, że jeśli przez gdański port przeszły w ciągu roku towary o wartości 100 miliardów złotych, to zasadniczy zysk z tego obrotu pozostał w rękach eksporterów i importerów w regionach świata na obu końcach serwisu żeglugowego. Bez usługi portu skala tej wymiany musiałaby być znacznie skromniejsza.

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

 Opublikuj ten artykuł


Wydarzenia pokrewne:
Moda na DCT - morski kierunek gospodarki - 25.07.2011
Milion TEU w gdańskim DCT - 30.06.2011
Gigant polskiej gospodarki przyjmuje giganty morskie - 12.05.2011
"DCT" - kontenerowa marka gdańskiego portu - 04.04.2011
Rekordowa dynamika przeładunków DCT Gdańsk - 07.10.2010
Gorące lato w DCT Gdańsk - 12.07.2010
Kolosy przy terminalu DCT w Porcie Gdańsk - 03.02.2010
Nowy Graniczny Posterunek Kontroli Weterynaryjnej w Porcie Gdańsk - 22.01.2010
Oceaniczny serwis kontenerowy w Porcie Gdańsk - 05.01.2010
Rekordowy kontenerowiec w DCT - 22.12.2009
Nowe suwnice na DCT - 18.12.2008
DCT i Port Gdańsk - kontenerowa brama środkowej Europy - 14.10.2008
Nobilitacja DCT Gdańsk SA i gdańskiego portu - 05.09.2008
DCT Gdańsk zakończył Pierwszą Fazę inwestycji - 03.10.2007
CMA CGM zawija do DCT Gdańsk - 15.06.2007
Götaland pierwszym statkiem na DCT Gdańsk - 04.06.2007
Pierwszy pociąg intermodalny na DCT Gdańsk - 31.05.2007
Team Lines będzie zawijać do DCT Gdańsk - 28.05.2007
DCT Gdańsk SA "Najlepszym Inwestorem Bezpośrednim" - 26.04.2007
Kolejna dostawa suwnic dla DCT - 20.04.2007
Pierwsza dostawa suwnic dla terminalu kontenerowego - 30.01.2007
Terminal kontenerowy coraz większy - 05.10.2006
Suwnice dla terminalu DCT - 24.08.2006
Uroczyste rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego - 26.10.2005
Rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk - 27.09.2005
Realizacja największej inwestycji w Porcie Gdańskim - 30.09.2004
Największy Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Polsce - 29.01.2004

Strony pokrewne:
Połączenia żeglugowe
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk

 
Cofnij