Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese            

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu

 

Strona główna » Wydarzenia » Gigant polskiej gospodarki przyjmuje giganty morskie

Budujemy historię
24.06.2011

Tłoku wycieczkowców w tym roku nie będzie
07.06.2011

Morze możliwości...
23.05.2011

Gigant polskiej gospodarki przyjmuje giganty morskie
12.05.2011

Posiedzenie Rady Nadzorczej Zarządu ZMPG SA
29.04.2011

"DCT" - kontenerowa marka gdańskiego portu
04.04.2011

Wizyta Zarządu Portu Kopenhaga-Malmoe
28.03.2011

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Gigant polskiej gospodarki przyjmuje giganty morskie

12.05.2011

Megakontenerowce wpływają do gdańskiego portu. Seria największych na świecie statków kontenerowych, należących do duńskiego koncernu "Maersk", cumuje w DCT Gdańsk.

11 dzień maja 2011 roku wpisał się w karty historii gdańskiego portu podobnie, jak wcześniej - 4 dzień stycznia 2010, kiedy "Maersk Taikung" otworzył bezpośredni serwis kontenerowy z portów Azji do Gdańska. Cotygodniowe wizyty wożących ponad 8 000 TEU statków "Maersk Line" - wywołujące wzmożony ruch feederów na Bałtyku - od teraz składać będą kontenerowce niemal dwa razy większe. Pierwszy z nich - "Maersk Elba" zabrać może na pokład ponad 13 000 kontenerów 20-stopowych. W czasie pierwszej wizyty zostawi w Gdańsku 1 088 TEU, a zabierze 2 349 TEU.

O północy 10 maja, z ekonomiczną szybkością 15,8 węzła "Elba" mijała środek polskiego wybrzeża. O godzinie 10.30 zameldowała się na redzie gdańskiego portu, a już godzinę później kończyła operację cumowania przy nabrzeżu DCT Gdańsk. Próba sprawności i możliwości załóg gdańskiego portu wypadła bardzo pomyślnie. Monumentalny kadłub (366 metrów długości i 48 metrów szerokości) bezpiecznie i szybko przylgnął do pirsu kontenerowego, by wkrótce mógł się rozpocząć przeładunek.

Rekord podziwianego przez wielu mieszkańców Gdańska giganta (ponad 142 000 DWT) należący dotąd do przyjętego przed czterema laty przez "Port Północny" koreańskiego zbiornikowca "Universal Queen" (ze względów konstrukcyjnych mającego nośność 309 tys. DWT, ale krótszego o 33 metry) przetrwa niedługo... 25 maja zawinąć ma do DCT Gdańsk dłuższa o 32 metry i szersza o 8 metrów "Maersk Eleonora" mogąca przewieźć jednorazowo 15,5 tys. TEU (398 x 56 m).

Aktualnego rekordzistę przyprowadził do Gdańska polski kapitan Wojciech Kucz, stojący na czele zaledwie 13-osobowej załogi. Te najdłuższe na świecie kontenerowce duńskiego koncernu "Maersk" wywołują emocje wszędzie tam, gdzie się pojawiają. Podziw i szacunek budzi nie tylko umożliwiająca żeglugę z niewielką załogą automatyka i monumentalne rozmiary, ale i skonstruowane z troską o ekonomię i ekologię wielkiej mocy silniki. Wytypowanie Gdańska - jako najdalszego na Bałtyku portu dla tych statków, omijających odwiedzany dotąd Hamburg - jest dla polskiego portu niezwykłym wyrazem uznania.

Gdańsk umacnia swoją pozycję na szlakach żeglugowych. Port, który w 2010 roku - rekordową obsługą ponad 27 milionów ton towarów - potwierdził tytuł polskiego lidera wśród portów morskich, i teraz - w ciągu ledwie czterech miesięcy 2011 roku - przeładował już ponad 10,5 miliona ton. Obok paliw płynnych (ponad 5,5 mln ton) znaczącą pozycję dynamicznie umacnia obsługa kontenerów. Z zaplanowanego na ten rok przeładunku 800 tysięcy TEU, obsłużono już blisko 230 tysięcy TEU. Te wszystkie liczby, opatrzone przymiotnikiem "rekordowe", nie oddają jednak najistotniejszego parametru, potwierdzającego rzeczywiste znaczenie morskiego portu dla krajowej gospodarki: wartości przeładowanej masy towarowej. Dodajmy zatem, że gdański port obsługuje ładunki, których wartość przekracza rocznie 100 miliardów złotych. Ilu takich "gigantów gospodarczych" wpisać można na listę polskich liderów mnożenia PKB?

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

 Opublikuj ten artykuł


 
Cofnij