Korzystamy z plików cookies w celu utrzymania sesji, zapamiętania ustawień, statystyk i popularyzacji w serwisach społecznościowych. Cookies można zarządzać w ustawieniach przeglądarki - więcej.
  Port Gdańsk
English  Russian  Chinese            

Facebook
LinkedIn
Twitter
Instagram
DrukujRSSSpis stronMobilna wersja serwisu

 

Strona główna » Wydarzenia » Czy Gdańsk czeka awans w rankingu największych portów bałtyckich?

Największy w historii tankowiec z ropą w Porcie Gdańsk
16.08.2016

Kolejny regularny serwis oceaniczny Portu Gdańsk z Azją
10.08.2016

Port Gdańsk na Międzynarodowym Forum Maritime Silk Road w Chinach
25.07.2016

Czy Gdańsk czeka awans w rankingu największych portów bałtyckich?
18.07.2016

Ponad pół miliarda PLN środków unijnych popłynie do Portu Gdańsk
12.07.2016

Port Gdańsk gościł kolejną delegację chińską
01.07.2016

Port Gdańsk gościł przedstawicieli China Harbour Engineering Company
29.06.2016

Lista
 
 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Czy Gdańsk czeka awans w rankingu największych portów bałtyckich?
- podsumowanie I półrocza 2016 roku

18.07.2016

Minione sześć miesięcy bieżącego roku to okres, który bez wątpienia Port Gdańsk będzie mógł zakwalifikować do udanych, bowiem wolumen obsłużonych w tym okresie przeładunków sięgnął blisko 18 milionów ton. To rezultat na miarę rekordu, gdyż dla porównania w analogicznym okresie roku ubiegłego, który dla przypomnienia przeszedł do historii polskiej gospodarki morskiej, w Gdańsku przeładowano ponad 700 tysięcy ton ładunków mniej niż w roku bieżącym.

Na szczególną uwagę zasługują zwłaszcza obroty węglem oraz ładunkami drobnicowymi. W ciągu sześciu miesięcy tego roku, przy nabrzeżach Portu Gdańsk przeładowano łącznie ponad 2,5 miliona ton węgla, co oznacza aż 32-procentowy wzrost względem roku ubiegłego i jednocześnie drugi po roku 2013 najlepszy wynik w tym zakresie w ciągu ostatniej dekady.

Niemal identyczną dynamikę wzrostu zanotowano w przeładunkach drobnicy, której w porównaniu do I półrocza roku ubiegłego było w Gdańskuo 31% więcej. W sumie przeładunki w tej grupie towarowej wyniosły 7,2 mln ton co stanowiło najlepszy wynik w historii portu. Do rekordowego rezultatu przyczyniły się zarówno wysokie przeładunki towarów skonteneryzowanych, ale także pozostałych, w tym drobnicy konwencjonalnej i ładunków typu Ro-Ro. Pierwsze z wymienionych wzrosły aż o 32 % w ujęciu tonażowym i o 27% jeśli wziąć pod uwagę wolumen kontenerów wyrażony w TEU. Tymczasem pozostałe ładunki wchodzące w skład grupy drobnica w minionym półroczu wzrosły o 17%, w tym ładunki typu Ro-Ro o 12,5 %.

Bardzo dobre wyniki zanotowano w Gdańsku także w zakresie obrotu tzw. innych ładunków masowych, których w porcie było blisko 2 mln ton. Podobny poziom przeładunków w tej grupie w ciągu ostatniej dekady miał miejsce tylko dwukrotnie w roku 2011 i 2012. Wówczas osiągnęły one poziom odpowiednio 2,1 i 2,2 mln ton. Głównym winowajcą tak dobrych rezultatów były wzmożone przeładunki kruszyw, ale także niemal dwukrotny wzrost wolumenu skalenia i sody.

W minionym półroczu odnotowano jednak i spadki. W największym stopniu dotknęły one przeładunku zbóż (-29%), a to za sprawą mniejszego wolumenu tych towarów w relacji importowej oraz paliw płynnych (-22,5%), przy czym te ostatnie przeładowano na niebagatelnym poziomie 5,6 mln ton. Pamiętać przy tym należy, że wynik ubiegłoroczny osiągnięty w tej grupie towarowej był najwyższym w historii portu.

Pomimo tego, pierwsze 6 miesięcy tego roku Port Gdańsk zakończył z rezultatem o 4,3% lepszym niż przed rokiem, co nie do końca w pełni odzwierciedla dobrą passę tego półrocza, bowiem od stycznia dynamika wzrostu w obrotach ładunkowych sięgała rezultatów dwucyfrowych. Jedynie nieco słabsze przeładunki czerwcowe, przy jednocześnie rekordowych obrotach czerwca ubiegłego roku zaniżyły ostateczny wynik za minione 6 miesięcy.

Niemniej jednak ponad 4-procentowy wzrost to rezultat jaki na Bałtyku pokonała, według wstępnych danych, tylko Kłajpeda notując 5,7% wzrostu w porównaniu do roku 2015. Pozostałe porty Bałtyku w tym zwłaszcza porty łotewskie i estoński Tallin mówić mogą o dwucyfrowych spadkach sięgających aż 11%. Czy zmiany te przyniosą przetasowania w rankingu największych bałtyckich portów morskich? Jeśli nic się nie zmieni - zapewne tak. Na dzień dzisiejszy od plasującej się w roku ubiegłym na czwartym miejscu Rygi, na ten moment Gdańsk dzieli zaledwie 33 tysiące ton, co jest dobrym prognostykiem na resztę roku.

 

 
Cofnij